Samochód

Jak sprawdzić i wymienić filtr powietrza w samochodzie?

Filtr powietrza w samochodzie to niewielki element, który odgrywa znaczącą rolę. Jest bardzo ważny w kontekście prawidłowej pracy silnika, a gdy się zużyje, trzeba go wyczyścić lub wymienić na nowy. Na szczęście cała procedura jest bardzo prosta i zajmuje dosłownie kilka minut.

 filtr powietrza w samochodzie

Filtr powietrza w samochodzie — niewielki, ale bardzo ważny

Filtr powietrza chroni silnik przed zanieczyszczeniami, które mogą się do niego dostać przez układ dolotowy. Jego obecność jest więc kluczowa dla optymalnej i prawidłowej pracy jednostki napędowej w samochodzie. Wyłapuje pył, kurz, drobiny piasku, niewielkie owady oraz inne niepożądane elementy, które mogą zakłócić działanie silnika lub go uszkodzić. Co ważne, występuje tylko w autach z silnikiem spalinowym. Samochody EV nie wymagają jego stosowania (podobnie jak filtrów w układach smarowania).

 

Urządzenie filtrujące może być wykonane z:

  • gąbki,
  • papieru,
  • włókna
  • mieszanki materiałów.

 

Niekiedy modele z włókniny są nasączone olejem, co zwiększa właściwości filtrujące. Filtry powietrza mają kształt stożka, walca lub prostokąta o różnych wymiarach. Z tego względu należy je odpowiednio dopasować do danego modelu samochodu. Co ważne, filtr powietrza jest elementem ulegającym cyklicznemu zużyciu, tak samo jak klocki hamulcowe, dlatego jest stosunkowo tani. Dobrej jakości oczyszczacz kupisz już za kilkadziesiąt złotych.

Filtry powietrza są niekiedy mylone z filtrami kabinowymi (przeciwpyłowymi). W rzeczywistości te drugie, choć również spełniają funkcję filtrującą, oczyszczają powietrze przedostające się z zewnątrz do kabiny kierowcy.
 

Jak dobrać filtr powietrza do samochodu?

Filtry powietrza mogą występować w różnych wariantach. Najpopularniejsze są te jednorazowe, które są najtańsze, ale wymagają regularnej wymiany. Oprócz nich można kupić także filtry wielokrotnego użytku lub modele wysokowydajnościowe, sportowe (zwiększają przepływ powietrza i wydajność silnika).

Bez względu na to, który rodzaj wybierzesz, musisz sprawdzić kompatybilność oczyszczacza z modelem danego pojazdu. Aby znaleźć pasującą część, możesz wykorzystać numer VIN lub informacje zawarte np. w dowodzie rejestracyjnym.
 

Objawy zatkanego lub zanieczyszczonego filtra powietrza

Filtr powietrza ze względu na swoją ważną rolę musi być sprawny, tj. czysty. Zabrudzony oczyszczacz dużo gorzej wyłapuje wszelkie zanieczyszczenia i z czasem może też się zapchać, co fatalnie wpływa na jego skuteczność i funkcjonalność. Na szczęście zużyty filtr łatwo wykryć.

 

Pierwszym charakterystycznym objawem zużycia jest większe zużycie paliwa, nawet pomimo stosowania się do zasad Eco Drivingu. Filtr warto też sprawdzić, jeśli silnik zacznie pracować nierówno lub będzie sam gasł. Inne objawy zapchanego oczyszczacza obejmują:

  • wyczuwalne zmniejszenie mocy silnika,
  • problemy z uruchomieniem auta (w tym przypadku warto też sprawdzić akumulator w samochodzie),
  • zapach paliwa w kabinie pojazdu,
  • ciemny dym wydostający się z wydechu.

 

O zużyciu filtra powietrza może informować także lampka kontrolna z symbolem silnika.
 

Pamiętaj o regularnej wymianie filtra powietrza

Standardowy, jednorazowy filtr powietrza trzeba wymieniać co pewien czas. Przyjmuje się, że wymiany należy dokonywać co 15-20 tys. km. Warto też to zrobić w ramach serwisu po zakupie samochodu. Oczywiście filtr powinien zostać wymieniony zawsze wtedy, gdy zauważysz niepokojące objawy, które mogą wskazywać na jego zużycie. Razem z oczyszczaczem powietrza warto też wymienić filtr kabinowy.

Wymiana filtra powietrza jest stosunkowo prosta i można zrobić to samodzielnie. Poniżej możesz sprawdzić, jak założyć nowy oczyszczacz do samochodu.
 

Wymiana filtra powietrza — prosty serwis, który wykonasz samodzielnie

Aby wymienić zużyty filtr powietrza, musisz oczywiście posiadać nowy egzemplarz — nie może być przecięty i posiadać zagnieceń czy odkształceń. Najczęściej oczyszczacze zamontowane są w komorze silnika pod maską. Otwórz ją, a następnie:

  1. Zlokalizuj czarną, niewielką obudowę z tworzywa sztucznego, połączoną z rurą dolotową powietrza. Znajdziesz ją w bliskim sąsiedztwie silnika.
  2. Zdemontuj obudowę (jest przymocowana na wkręty i/lub zatrzaski). Możesz też odłączyć rurę dolotową, aby móc łatwiej zdjąć obudowę filtra.
  3. Wyjmij stary filtr.
  4. W komorze filtra prawdopodobnie znajdziesz większe zanieczyszczenia w postaci np. kawałków suchych liści. Usuń je odkurzaczem.
  5. Załóż nowy filtr. Jego uszczelka musi dokładnie przylegać do pokrywy obudowy, która została wcześniej zdjęta.
  6. Zamontuj pokrywę obudowy. Zwróć uwagę, aby uszczelka nie wystawała poza nią.
  7. Podłącz rurę dolotową.
  8. Zamknij maskę samochodu.

 

Jeśli posiadasz filtr powietrza wielokrotnego użytku, wystarczy go wyjąć, odpowiednio wyczyścić i ponownie zamontować.
 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady