Ocena ryzyka / szkody

Historia pewnej szkody – rozbitek, Konsul i Warta

Czasami dopiero w przypadku pojawienia się szkody dowiadujemy się, jak ważny jest zakres wykupionej ochrony. Przykład opisanego przez nas zdarzenia pokazuje jednak, że na Wartę można liczyć nawet w sytuacji, gdy ustalenia z umowy nie do końca obejmują daną sytuację.

To historia nie tylko pewnej szkody, która wydarzyła się w październiku 2017 r. w pobliżu nadmorskiej miejscowości w południowej Francji, ale rozdział z życia zmarłego już, wyjątkowego człowieka: pasjonata muzyki (skrzypka jednej z polskich filharmonii) i morza.
 

 

Miejsce powstania szkody

W 2017 r. podczas rejsu z Korsyki doszło do awarii autopilota jachtu, w konsekwencji czego wpłynął on na skały u wybrzeża Sanary-sur-Mer. Na pierwszy rzut oka uszkodzenia nie wydawały się zbyt duże. Żeglarz z pomocą przypadkowych plażowiczów wydostał się na ląd.

Z uwagi na niemożliwość przeprowadzenia szybkiej i profesjonalnej akcji ratunkowej w pomoc żeglarzowi (w tym w naprawę jachtu) zaangażowali się lokalni mieszkańcy. Zgłoszona została również szkoda z polisy ubezpieczenia casco jachtów.
 

Zakres ochrony ubezpieczeniowej w takim przypadku uzależniony jest od strefy pływania, którą – podobnie jak sumę ubezpieczenia – należy zadeklarować podczas zawierania umowy ubezpieczenia. Błąd w tym zakresie może skutkować brakiem możliwości otrzymania odszkodowania. Ubezpieczający może zatem wybrać jedną z czterech stref pływania[1]:

  • strefę 0 – podstawową, obejmującą jednostki w czasie żeglugi po obszarze wód morskich o szerokości 20 mil morskich (37.040 m), liczonych od linii podstawowej morza terytorialnego Rzeczpospolitej Polskiej; po morskich wodach wewnętrznych (w rozumieniu ustawy z 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1502 z późn. zm.) i wodach śródlądowych RP; oraz w okresie wyłączenia z eksploatacji (zimowania, remonty), gdy jednostki znajdują się na obszarze RP lub wyrażona została zgoda WARTY co do innego miejsca postoju,
  • strefę I – obejmującą Morze Bałtyckie i akweny przyległe do 8° długości geograficznej wschodniej,
  • strefę II – tj. wody europejskie: Kanał Kiloński, Morze Północne, Morze Norweskie, wody Oceanu Atlantyckiego na wschód od południka 12 dł. geogr. zach. oraz na południe od równoleżnika 60 szer. geogr. płn. i na północ od równoleżnika 33 szer. geogr. płn., Morze Śródziemne, Morze Marmara, Morze Czarne oraz wody śródlądowe na tych obszarach,
  • strefę III – obejmującą pozostałe wody nie objęte zakresem pływania strefy „I” i „II”.
     

Na Wartę zawsze można liczyć

Po zgłoszeniu szkody okazało się, że zakres ochrony ubezpieczeniowej jest ograniczony do I strefy pływania. Tym samym od samego początku nie mogliśmy uczestniczyć w akcji ratowniczej oraz potwierdzić gotowości do uruchomienia wypłaty z zawartej umowy ubezpieczenia.

Całe szczęście poszkodowany mógł liczyć na pomoc nie tylko swoich sympatyków i przyjaciół, ale również na wsparcie lokalnych przedstawicieli naszego państwa. W akcję pomocową włączył się m.in. Konsul Generalny RP w Lyonie. Jako ubezpieczyciel, któremu nie są obojętne losy potrzebujących również pomagaliśmy żeglarzowi. Niezależnie od zapisów umowy ubezpieczenia przekazaliśmy środki, które pokryły holowanie uszkodzonego jachtu do najbliższego portu. Niestety łódź była już w takim stanie, że jej naprawa okazała się nieopłacalna.

Szczegóły akcji ratowniczej i opis całej historii znaleźć można tutaj i tutaj.

Jak widać na przykładzie wspomnianej szkody, ubezpieczyciel nie patrzy na klienta tylko przez pryzmat zapisów umowy ubezpieczenia i OWU. Za podjęte przez nas kroki otrzymaliśmy specjalne podziękowania od pani Konsul z Lyonu.

Ochrona ubezpieczeniowa jachtów, łodzi czy skuterów wodnych zależy od bardzo wielu czynników. Po to właśnie podczas zawierania umowy ubezpieczenia pytamy nie tylko o wysokość sumy ubezpieczenia (wartość przedmiotu ubezpieczenia), jego stan techniczny, ale również strefę pływania.

Już niebawem pojawią się nowe ogólne warunki ubezpieczenia jachtów. Zachęcamy do śledzenia naszego portalu. W przypadku pytań odnośnie szkód w tym zakresie do dyspozycji pozostaje: michal.wagner@warta.pl


[1] § 6 ogólnych warunków ubezpieczenia jachtów

Jak oceniasz artykuł?

Polecane aktualności

Zobacz wszystkie aktualności