Produkty

Wygodniej dla klientów, brokerów i underwriterów

Wprowadziliśmy zmianę we wzorach dokumentów ubezpieczeniowych, dzięki której nie będzie już konieczności podpisywania polis ubezpieczeniowych przez klienta i odsyłania ich do Warty. Zmiana będzie dotyczyć ofert i polis przygotowanych po 13 kwietnia br.

Standardem na rynku ubezpieczeń korporacyjnych jest konieczność podpisu dokumentu polisy przez klienta i odesłania takiego dokumentu do Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Jest to wymóg uciążliwy (zarówno dla brokerów jak i TU) a przez to często trudny do wyegzekwowania – tym bardziej, że z prawnego punktu widzenia zawarcie umowy między TU a klientem następuje w momencie przekazania przez brokera informacji o akceptacji oferty. W związku z tym sam podpis na polisie dotyczył nie tyle zawarcia umowy ubezpieczenia a akceptacji oświadczeń jakie znajdowały się na wydruku polisy.

Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne dla każdej ze stron procesu (klientów, brokerów i underwriterów) dokonaliśmy zmian formalnych na wydrukach ofert i polis, dzięki czemu zrezygnowaliśmy z podpisów klienta na polisach.
 

Zmiany formalne w dokumencie oferty

Na ofercie zawsze znajdują się informacje o przetwarzaniu danych osobowych. Dodatkowo w tej sekcji mamy datę wydruku oferty oraz podpis pracownika Warty, który jest odtworzony maszynowo (tzw. faksymile podpisu). Oczywiście jeżeli jest taka potrzeba (np. zależy na tym klientowi) istnieje opcja otrzymania podpisu kwalifikowanego.

Dodatkowo na ofercie znajdują się oświadczania ubezpieczającego. Sekcja ta nie zawiera podpisów ubezpieczającego, ale dodany jest pogrubiony wpis: „Akceptując ofertę Ubezpieczający potwierdza zapoznanie się z powyższymi oświadczeniami i akceptuje ich treść”. Dodatkowo wprowadziliśmy zmianę techniczną, aby treść OWU dołączała się automatycznie do dokumentu oferty (oferta i OWU stanowi integralną całość), dzięki czemu ograniczamy liczbę załączników, jaka musi być dołączana do oferty.
 

Zmiany formalne w dokumencie polisy

Podobnie jak na ofercie w polisie znajdują się informacje o przetwarzaniu danych osobowych oraz podpis pracownika Warty. Również w tym przypadku jest to to podpis odtworzony maszynowo i na życzenie klienta może być zamieniony na podpis kwalifikowany.

Sekcja z oświadczeniami i podpisami ubezpieczającego nie jest drukowana (nie ma konieczności podpisu klienta na polisie). Z doświadczenia wiemy jednak, że część klientów jest przyzwyczajona do podpisywania polis. W związku z tym przewidzieliśmy opcję aby na wydruku polisy (na życzenie klienta) dodać sekcję z miejscem na taki podpis.

Powyższe zmiany dotyczą jedynie procesu, gdzie pośrednikiem jest broker (w przypadku gdy to agent ubezpieczeniowy jest pośrednikiem cały czas obowiązywał będzie podpis klienta na polisie lub na oferto-wniosku).
 

Jeżeli interesują Was dodatkowe informacje na temat rezygnacji z podpisów klienta na polisach, prosimy o kontakt z Pawłem Pawlikiem (pawel.pawlik@warta.pl) lub Marcinem Borzymem (marcin.borzym@warta.pl).

Jak oceniasz artykuł?

Polecane aktualności

Zobacz wszystkie aktualności