Samochód

Bramki na autostradach w Polsce - jak działają?

W Polsce istnieją dwie główne zasady działania bramek na autostradach. Pierwsza opiera się na tradycyjnym poborze opłat u inkasenta, a druga na bezobsługowym systemie płatności elektronicznych. Dodatkowo w zależności od odcinka, płatność za przejazd odbywa się w systemie otwartym lub zamkniętym.

Kobieta w aucie

Bramki na autostradach — system otwarty i zamknięty

W przypadku tradycyjnych bramek, które obsługuje inkasent, na płatnych odcinkach autostrad w Polsce po prostu do nich podjeżdżamy i płacimy odpowiednią kwotę za przejazd (gotówką, kartą płatniczą lub paliwową). Trzeba jednak wiedzieć, że w tym przypadku istnieją dwa systemy poboru opłat:

  • otwarty bramki rozmieszczone są co pewien czas na autostradzie, gdzie na każdej z nich należy uiścić opłatę. Im dłuższa trasa, tym więcej punktów poboru opłat, a tym samym wyższa ostateczna cena;
  • zamknięty przy wjeździe pobierany jest tzw. bilet zerowy. W momencie zjazdu z autostrady na bramce przekazujemy go inkasentowi i następnie regulujemy opłatę za przejechany odcinek.

 

Elektroniczny system poboru opłat

Drugi rodzaj bramek na autostradach zakłada wykorzystanie zautomatyzowanych systemów, takich jak e-TOLL czy AmberGo. Dzięki temu przejazd jest nie tylko wygodny, ale przede wszystkim dużo szybszy. Jak to działa? Dany pojazd musi najpierw być zarejestrowany w systemie, gdzie do konta kierowcy zostanie “podpięta” dana metoda płatności. Kiedy kierujący podjeżdża do bramki, kamery rejestrują numer rejestracyjny pojazdu i automatycznie pobierają opłatę. Poniżej znajdziesz szczegółowe omówienie elektronicznych systemów płatności na autostradach w Polsce.

 

e-TOLL

System e-TOLL obowiązuje na odcinkach dróg zarządzanych przez GDDKiA (m.in. autostrada A2 Konin - Stryków). Trzeba jednak wiedzieć, że od 1 lipca 2023 r. z opłaty zwolnione są pojazdy lekkie, czyli samochody osobowe, motocykle oraz zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

 

Pozostałe kategorie pojazdów muszą być zarejestrowane w systemie e-TOLL, przy użyciu specjalnych urządzeń pokładowych lub aplikacji mobilnej (eTOLL lub Autopay). System wykorzystuje sygnał GPS i na jego podstawie oblicza przejechany przez kierowcę dystans, oblicza cenę przejazdu według stawek za kilometr, a następnie pobiera opłatę z konta przedpłaconego (prepaid) lub z odroczonym terminem płatności.

 

AmberGo

System AmberGo funkcjonuje na odcinkach autostrady A1 zarządzanych przez AmberOne. Aby móc płacić przy jego użyciu, wystarczy pobrać aplikację mobilną AmberOne lub kompatybilną aplikację płatniczą/bankową (m.in. IKO, SkyCash, AutoPay) lub skorzystać elektronicznego systememu kart flotowych. Tak jak w przypadku e-TOLL, do systemu podpinany jest konkretny sposób płatności — dla AmberGo będzie to np. karta kredytowa lub debetowa.

 

A4GO

A4GO to system opłat automatycznych na płatnym odcinku Katowice-Kraków autostrady A4. Aby móc korzystać z tej metody, należy kupić specjalne urządzenie pokładowe, dostępne na oficjalnej stronie internetowej zarządcy drogi lub w wybranych Punktach Obsługi Klienta. Opłata pobierana jest w taki sam sposób, jak w systemie e-TOLL — na bazie podpiętego konta przedpłaconego (wcześniej trzeba wykupić pakiet impulsów) lub z odroczonym terminem płatności.

 

Rodzaje bramek na autostradzie — do której podjechać?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, które bramki na autostradzie są czynne (zielona strzałka oznacza możliwość przejazdu, a czerwony X wskazuje, że bramka jest wyłączona z użytku). W zależności od funkcjonujących na danych odcinkach systemach opłat, należy także zwrócić uwagę na rodzaj bramki.

Te oznaczone sylwetką kasjera umożliwiają rozliczenie się za przejazd gotówką lub kartą. Z kolei te z symbolem kamery na żółtym tle (lub napisem AmberGo na autostradzie A1) oznaczają możliwość przejazdu tylko wtedy, jeśli korzystasz z systemu automatycznego poboru płatności.

 

Jak zapłacić za płatne odcinki autostrad w Polsce?

W zależności od autostrady i zarządcy danego płatnego odcinka, rodzaje dostępnych bramek mogą różnić się między sobą. Poniżej możesz sprawdzić, gdzie można zapłacić tradycyjnie gotówką lub kartą, a w którym miejscu istnieją bramki z automatycznym systemem poboru opłat.
 

 

Autostrada

Pobór opłat przy bramkach

 

A1

gotówka, karta płatniczą/flotowa lub płatności automatyczne AmberGo

 

A2

płatność automatyczna e-TOLL (odcinek Konin-Stryków) lub gotówka, karta płatnicza/paliwowa (odcinek Świecko-Nowy Tomyśl-Konin)

 

A4

gotówka, karty płatnicze i paliwowe, płatności automatyczne A4GO i przy użyciu aplikacji mobilnych/bankowych (odcinek Katowice-Kraków) lub płatność automatyczna e-TOLL (odcinek Wrocław-Gliwice)

* Powyższe informacje są aktualne na dzień 04.10.2023 r.

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady