Z tego artykułu dowiesz się:
- Co wpływa na średnie spalanie paliwa w samochodzie
- Czy warto sugerować się danymi producenta o średnim spalaniu
- Jak samodzielnie obliczyć spalanie paliwa w swoim samochodzie
Co wpływa na średnie spalanie paliwa w samochodzie?
Kiedy zaczynasz się zastanawiać nad średnim spalaniem w swoim samochodzie? Najczęściej w momencie, gdy znacznie wzrosną jego wydatki na paliwo. Jeśli powodem nie jest wzrost cen na stacjach, to warto przyjrzeć się bliżej innym czynnikom wpływającym na średnie spalanie. Na tej liście znajdują się:
- Parametry silnika
Im większa pojemność i moc silnika, tym wyższe średnie spalanie. Na zużycie paliwa wpływa również moment obrotowy jednostki napędowej.
- Ciśnienie w oponach
Ciśnienie niższe o 1 bar od zalecanego przez producenta zwiększa opory toczenia nawet o 30%. Im wyższe opory toczenia, tym większe średnie spalanie. Przy ciśnieniu niższym o 0,6 bara od zalecanego ten wzrost może wynieść około 4%.
- Nieekonomiczna jazda
Stosowanie się do zasad ecodrivingu może ograniczyć zużycie paliwa nawet o 20%. Gwałtowne przyspieszanie i hamowanie oraz zmiana biegów poza optymalnymi zakresami (1500-2500 obr/min w silnikach diesla i 2000-3000 obr/min w silnikach wolnossących) powoduje znaczny wzrost średniego spalania.
- Używanie klimatyzacji
Włączona klimatyzacja może zwiększyć średnie spalanie nawet o 0,5 l/100 km. Wynika to z faktu, że jej działanie obciąża układ napędowy i elektryczny.
- Opory powietrza
Poruszający się samochód musi pokonywać opory powietrza. Ich wartość zwiększa każdy element wystający poza obrys pojazdu (bagażnik dachowy, lusterka). Wyższy opór powodują także otwarte szyby. To przekłada się na osiągi samochodu. Przyjmuje się, że otwarta szyba zwiększa średnie zużycie paliwa na trasie nawet o 1 l/100 km. Jeśli zatem chcesz schłodzić wnętrze auta, to bardziej opłaca się włączyć klimatyzację, która w mniejszym stopniu wpływa na spalanie.
- Przeciążenie pojazdu
Im większe obciążenie samochodu, tym większą pracę musi wykonać jednostka napędowa. Według szacunków ekspertów każde dodatkowe 100 kg podnosi średnie spalanie pojazdu o ok. 0,4-0,7 litra/100 km.
- Stan techniczny pojazdu
Negatywny wpływ na średnie spalanie paliwa mogą mieć następujące usterki w pojeździe:
- niesprawna sonda lambda (wzrost spalania nawet o 50%),
- zużyte wtryskiwacze,
- nieprawidłowa geometria zawieszenia,
- niesprawny termostat,
- awaria sprzęgła,
- zatarte łożyska,
- zanieczyszczone filtry i świece,
- wadliwe czujniki (MAP sensor, czujnik temperatury dolotu, przepływomierz).
Na wzrost średniego spalania może także wpływać zużyty olej. Tylko 35% energii powstałej w wyniku spalania paliwa jest wykorzystane do napędzania samochodu. Utrata pozostałych 65% jest wynikiem emisji ciepła i tarcia. I właśnie tarcie wzrasta przy stosowaniu niskiej jakości oleju lub zbyt rzadkiej jego wymianie.
Ubezpieczenie OC
Czy warto sugerować się danymi producenta o średnim spalaniu?
Po co liczyć średnie spalanie, skoro producenci podają jego wartości dla każdego modelu auta? Od września 2018 roku obowiązuje nowa procedura pomiarowa WLTP. Jest ona dużo dokładniejsza od wcześniejszej normy NEDC, w przypadku której różnice między średnim spalaniem deklarowanym a rzeczywistym sięgały nawet 40%. W ramach procedury WLTP testom poddawane są wszystkie warianty danego modelu. Każda wersja silnika, skrzyni biegów i wyposażenia jest traktowana jako odrębna i poddawana badaniom. Niestety wyniki każdych badań realizowanych w warunkach laboratoryjnych mogą się różnic od rzeczywistości. Nie wynika to ze złej woli producentów, ale chociażby specyficznej techniki jazdy każdego kierowcy.
Wiele modeli współczesnych aut jest wyposażonych w komputer pokładowy, który sam oblicza zużycie paliwa. Niestety jego wskazania również nie są w 100% precyzyjne. Potwierdziły to badania przeprowadzone w 2021 roku przez techników z niemieckiego automobilklubu ADAC. Przetestowali oni precyzję wskazań komputerów pokładowych w 77 modelach. Rozbieżność na poziomie 2% była uznawana za dokładne wskazanie, a 5% za obarczone niewielkim błędem. Blisko 30% modeli zostało ocenionych negatywnie. Błędy te dotyczyły jednak głównie aut elektrycznych. Ponadto w większości przypadków komputery pokładowe pokazywały wyniki wyższe od rzeczywistego spalania. Nie ma zatem ryzyka, że przewidywany zasięg nie pozwoli na przejechanie założonej trasy.
Ubezpieczenie OC/AC
Jak samodzielnie obliczyć spalanie paliwa w swoim samochodzie?
Obliczenie rzeczywistego średniego zużycia paliwa w samochodzie jest bardzo proste. Wystarczy wykonać zaledwie kilka czynności:
Krok 1.
Zatankuj samochód do pełna. Nie sugeruj się pierwszym odbiciem pistoletu dystrybutora. Najlepiej, jeśli nalejesz paliwa „pod korek”.
Krok 2.
Zapisz aktualny przebieg pojazdu. Jeśli Twoje auto jest wyposażone w licznik trasy, wyzeruj go.
Krok 3.
Użytkuj samochód tak, jak do tej pory. Nie musisz jeździć do całkowitego opróżnienia zbiornika paliwa. Z drugiej strony im dłuższy dystans, tym bardziej miarodajny pomiar.
Krok 4.
Ponownie zatankuj samochód do pełna w identyczny sposób jak w pierwszym kroku.
Krok 5.
Zapisz, ile litrów zatankowałeś. Dzięki temu zyskasz informację o zużyciu paliwa od momentu ostatniej wizyty na stacji.
Krok 6.
Zapisz aktualny przebieg pojazdu lub stan licznika trasy (w zależności, którą opcję wybrałeś w kroku 2) i oblicz różnicę kilometrów w porównaniu ze stanem początkowym.
Krok 7.
Skorzystaj ze wzoru: średnie spalanie = (zużyte paliwo/liczba przejechanych kilometrów)*100
Przykład:
Agnieszka zatankowała samochód do pełna i wyzerowała licznik trasy. Po przejechaniu 500 km zatankowała ponownie do pełna. Ilość zatankowanego paliwa to 37 litrów benzyny. Aby obliczyć średnie spalanie, wykorzystała podany wyżej wzór. W efekcie obliczeń (37 litrów/550 km)*100 km Agnieszka otrzymała wartość średniego spalania 6,7 l.
Potrafisz już obliczyć średnie spalanie Twojego auta. Wiesz także, jakie czynniki wpływają na wzrost tego parametru. Masz już zatem wszystkie informacje potrzebne do optymalizacji i ograniczenia kosztów paliwa w Twoim samochodzie. Samo stosowanie zasad ekonomicznej jazdy pozwoli Ci zredukować koszty tankowania o 10-20%. A to tylko jeden z kilku elementów, o które możesz zadbać podczas codziennego użytkowania auta.