Jak włączyć spryskiwacze i dozować płyn?
Spryskiwacze w samochodzie najczęściej są aktywowane dźwignią uruchamiającą pióra wycieraczek, która zwykle znajduje się tuż przy kierownicy. Aby spryskać przednią szybę, wystarczy pociągnąć delikatnie wajchę do siebie, a tylną — popchnąć do przodu. Płyn będzie wydostawał się z dysz do momentu puszczenia manetki. Po aktywowaniu spryskiwaczy automatycznie włączą się też same wycieraczki i wykonają kilka ruchów.
Przy używaniu spryskiwaczy pamiętaj o innych uczestnikach drogi. Ich włączenie np. na parkingu może ochlapać inne pojazdy i pieszych. Najlepszym sposobem jest dozowanie płynu kilkoma krótkimi ruchami manetki. Dzięki temu zużyjesz go mniej; wystarczy też na dużo dłuższy czas.
Co ważne, aby płyn do spryskiwaczy szyb działał efektywnie, musisz też pamiętać o regularnej wymianie wycieraczek samochodowych. Sygnały świadczące o ich zużyciu to np. pozostawianie smug na szybie czy przerywana praca.
Regulacja dysz spryskiwaczy przedniej szyby
Aby płyn do spryskiwaczy spełniał swoje zadanie, należy też zadbać o odpowiednie ustawienie dysz. Źle uregulowane sprawią, że usunięcie zabrudzeń może wymagać większej ilości środka myjącego i będzie dużo trudniejsze. Dysze spryskiwaczy powinny być skierowane w taki sposób, aby dostarczały płyn na kilka centymetrów powyżej linii wycieraczek. Kierunek strumienia można ustawić śrubokrętem. Nie zawsze jednak przy dyszy znajduje się wkręt do regulacji. Wtedy można użyć szpilki poprzez włożenie jej w otwór spryskiwacza.
Warto też zaznaczyć, że ze względu na swoje umiejscowienie, dysze do spryskiwaczy są narażone na różne warunki atmosferyczne. Lód, brud czy kawałki liści mogą je zatkać. Z tego względu musisz zadbać o to, aby były czyste. Jeśli po wyregulowaniu i wyczyszczeniu dysze nadal nie dostarczają płynu w odpowiedni sposób, przyczyna może leżeć np. w nieodpowiednim ciśnieniu układu czy uszkodzeniu pompki spryskiwaczy. Nie warto bagatelizować problemu, ponieważ prawidłowo działające dysze mają duże znaczenie dla poprawienia kiepskiej widoczności zimą i nie tylko.
Uzupełnianie poziomu płynu do spryskiwaczy szyb
Odpowiednia ilość płynu do spryskiwaczy jest ważna nie tylko ze względów bezpieczeństwa i komfortu jazdy, ale także w kontekście obowiązujących przepisów ruchu drogowego. Za jego brak można dostać mandat, gdzie aktualny taryfikator mandatów przewiduje karę w wysokości od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych. Warto jednocześnie podkreślić, że wymagane jest jedynie posiadanie odpowiedniego poziomu płynu w zbiorniczku. Kierowca nie musi wozić ze sobą zapasu, np. w bagażniku.
Zbiornik płynu do spryskiwaczy znajduje się pod maską — zwykle jest półprzezroczysty i ma niebieski korek z symbolem szyby. Dzięki temu łatwo go rozpoznasz i nie pomylisz np. z pojemnikiem na olej w układzie hamulcowym. Po zdjęciu korka płyn powinien być widoczny — w innym wypadku należy go dolać. O niskim poziomie cieczy może informować też kontrolka na desce rozdzielczej.
Najlepiej wlewać płyn przy użyciu lejka, do maksymalnej pojemności zbiorniczka. W zależności od modelu samochodu jednorazowo można dolać od jednego do kilku litrów mieszanki myjącej. Przy kontroli i ewentualnej dolewce płynu do spryskiwaczy warto przy okazji sprawdzić też ilość oleju w układzie smarowania.
Zimowy i letni płyn do spryskiwaczy szyb
Płyn do spryskiwaczy występuje w dwóch głównych wariantach: zimowym i letnim. Dzięki odpowiedniej mieszance tego pierwszego, nie zamarza w niskich temperaturach. Z tego względu warto pamiętać o odpowiednim przygotowaniu auta do sezonu zimowego i zmianie płynu do spryskiwaczy — najlepiej już na początku jesieni stopniowo dolewać mieszankę przeznaczoną do pracy na mrozie. Dlaczego to tak ważne?
Letni płyn zamarza w ujemnej temperaturze, co w najlepszym wypadku uniemożliwi korzystanie ze spryskiwaczy, a w najgorszym — uszkodzi dysze i rozsadzi przewody (objętość lodu jest większa niż tworzącej go wody). Takiej sytuacji można też uniknąć, korzystając z zimowego płynu przez cały rok (trzeba jednak liczyć się z intensywnym zapachem alkoholu w cieplejszych miesiącach, który może drażnić nozdrza).
Jak odmrozić płyn do spryskiwaczy w samochodzie?
Jeśli letni płyn zamarznie, najlepiej będzie zostawić samochód w miejscu o dodatniej temperaturze powietrza (np. garażu lub podziemnym parkingu galerii handlowej) — przy niewielkich mrozach wystarczy kilka godzin takiej „kuracji”. Gdy ciecz się rozmrozi, stopniowo dolewaj płyn zimowy i często korzystaj ze spryskiwaczy, aby nowa mieszanka mogła dotrzeć do wszystkich elementów układu.