Główne rodzaje żarówek samochodowych
Samochód jest wyposażony w różne rodzaje oświetlenia, gdzie główny podział obejmuje światła zewnętrzne i wewnętrzne. Podobnie jest z żarówkami — w dwuśladach stosuje się trzy najważniejsze typy:
- halogenowe (filamentowe), np. H4, H7;
- ksenonowe (gazowe), np. D2R, D2S;
- LED.
W zależności od zastosowania, żarówki w samochodzie mogą różnić się też kształtem i rozmiarem, np. niewielkie W1W stosuje się do podświetlenia deski rozdzielczej, a nieco większe W21W w kierunkowskazach.
Żarówki samochodowe są oznaczone specjalnymi kodami, które umożliwiają dokładne zidentyfikowanie ich rodzaju, typu zastosowania, kształtu czy formy mocowania. Przy wymianie najprostszym wyjściem będzie sprawdzenie oznaczeń na zużytym oświetleniu i wybranie nowego o identycznych parametrach i kodzie. Możesz też zajrzeć do instrukcji lub poszukać informacji w Internecie, aby zweryfikować właściwy rodzaj żarówki.
Żarówki w samochodzie — jak je sprawdzić?
Nowsze modele samochodów mogą posiadać kontrolki na desce rozdzielczej, które informują o konieczności wymiany oświetlenia. Jeśli go nie ma, należy regularnie sprawdzać, czy światła są sprawne. Mowa tu przede wszystkim o obowiązkowym oświetleniu. Jazda bez wymaganych świateł grozi otrzymaniem grzywny. Zgodnie z aktualnym taryfikatorem mandatów wysokość kary może wynieść nawet kilkaset złotych.
Jak sprawdzić oświetlenie? Wystarczy je włączyć, wyjść z samochodu i sprawdzić, czy działa. Jednak w przypadku świateł stopu i cofania konieczne będzie skorzystanie z pomocy drugiej osoby. Możesz też podjechać tyłem blisko równej ściany i użyć lusterek w samochodzie — w odbiciu zobaczysz, czy np. po włączeniu biegu wstecznego w skrzyni biegów zapali się odpowiednia lampka.
Warto wspomnieć, że objawem zużycia żarówek może być też zmiana koloru lub mniejsza intensywność emitowanego światła.
Jak wymienić żarówki w aucie?
Proces wymiany żarówek samochodowych może różnić się w zależności od modelu auta, zwłaszcza jeśli chodzi o światła reflektorów przednich. W większości samochodów wystarczy otworzyć maskę i odpiąć lub odkręcić pokrywy oświetlenia, a następnie zwyczajnie wykręcić żarówkę lub odłączyć jej gniazdo (przedtem możesz zrobić zdjęcie sposobu montażu, aby ułatwić sobie zadanie). W tym drugim przypadku trzeba następnie zdjąć specjalny zacisk sprężynowy (bez problemu go rozpoznasz).
Nie zawsze jednak jest to takie proste, ponieważ wymiana żarówek może wiązać się np. z koniecznością demontażu dodatkowych elementów nadwozia samochodu, np. zderzaka. Z drugiej strony, w niektórych modelach aut możliwe jest szybkie wyjęcie całego reflektora. Dzięki temu wymianę można przeprowadzić w komfortowych warunkach, np. w domu.
Przy zakładaniu nowej żarówki musisz pamiętać o tym, aby nie dotykać jej szklanej części, co może mieć negatywny wpływ na żywotność oświetlenia. Po montażu np. żarówek H7, upewnij się, że zacisk sprężynowy prawidłowo przytrzymuje żarówkę w miejscu — w innym wypadku może wypaść w trakcie jazdy. Przed wyruszeniem w drogę warto oczywiście sprawdzić działanie nowego oświetlenia. Co ważne, żarówki samochodowe najlepiej zmieniać parami, po jednej i drugiej stronie auta — tak jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych.
Po wymianie świateł sprawdź ich ustawienie
W trakcie wymiany świateł drogowych i mijania może zdarzyć się, że przypadkowo zmienisz ich kąt padania. Nieprawidłowo ustawione oświetlenie nie tylko ma negatywny wpływ na widoczność kierowcy, ale może też oślepiać innych uczestników ruchu drogowego. Zły kąt padania jest szczególnie niebezpieczny w trakcie jazdy po zmroku, ponieważ zwiększa ryzyko wypadku. Aby sprawdzić, czy światła są prawidłowo wyregulowane:
- Ustaw auto prostopadle do prostej ściany w odległości ok. 10 m.
- Włącz światła i wybierz neutralną pozycję kąta padania.
- Zaznacz na ścianie miejsca, na które pada środek wiązki każdego ze świateł.
- Cofnij auto o ok. 10 m. Granica snopu światła powinna kończyć się 10 cm poniżej zaznaczonych punktów. W innym wypadku należy wyregulować oświetlenie.
Warto też zaznaczyć, że nowsze modele aut mogą posiadać inteligentne układy AFL lub AFS, które są jednym z najbardziej zaawansowanych elementów systemu bezpieczeństwa w samochodzie. Dzięki nim kierunek i zasięg świateł jest automatycznie dostosowywany do aktualnych warunków na drodze.
Nowa żarówka w samochodzie nie działa — możliwe przyczyny
W sytuacji, gdy pomimo zamontowania nowych żarówek oświetlenie nadal nie działa, przyczyn może być wiele. Najczęstszą z nich jest uszkodzenie innych elementów, takich jak np. bezpieczniki, włączniki czy czujnik świateł stopu, który znajduje się pod pedałem układu hamowania. Winą niesprawnego oświetlenia może też być brak masy w lampie, przerwanie wiązki kabli czy uszkodzenie gniazda (wtyku, kostki) żarówki.
Samodzielne wykrycie przyczyny może okazać się bardzo trudne, dlatego w większości przypadków najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług mechanika, który specjalizuje się w elektryce samochodowej. Diagnostyka w tym przypadku obejmuje sprawdzanie po kolei wszystkich elementów całego układu, aż do wykrycia przyczyny usterki.
Oczywiście jeśli całe oświetlenie samochodu nie działa i takim objawom towarzyszy dodatkowo problem z uruchomieniem pojazdu, przyczyną może być awaria akumulatora.