Jak zabezpieczyć samochód przed korozją zimą?
Częste mycie samochodu
Postęp korozji znacznie przyspiesza działanie soli drogowej i różnego rodzaju zanieczyszczeń, jakie pokrywają metalowe elementy auta podczas jego użytkowania. Dlatego tak ważne jest regularne mycie samochodu. To jeden z najłatwiejszych sposobów zapobiegania rozwojowi rdzy. W tym aspekcie bardzo ważna jest regularność. Nie czekaj, aż Twój pojazd pokryje się grubą warstwą brudu. Pamiętaj, że pod jego powierzchnią mogą rozwijać się procesy korozyjne. Jak skutecznie myć samochód? Najlepiej za pomocą myjki ciśnieniowej. Użycie wody pod ciśnieniem pozwala dotrzeć do trudnodostępnych miejsc, a także usunąć stare zabrudzenia. Nie skupiaj się jedynie na czyszczeniu karoserii. Pamiętaj o podwoziu i nadkolach. To miejsca szczególnie narażone na zabrudzenie. Odwiedzaj myjnię przynajmniej raz w tygodniu. Szczególnie w okresie zimowym. Co kilka miesięcy warto także zainwestować w profesjonalne czyszczenie pojazdu.
Regularne woskowanie pojazdu
Systematyczne mycie samochodu to tylko połowa sukcesu w walce z korozją. Bardzo ważne jest także odpowiednie zabezpieczenie karoserii. W tym celu warto przeprowadzić woskowanie. Wosk idealnie nadaje się do nabłyszczania lakieru, a jednocześnie zabezpiecza karoserię auta. Zawiera składniki, które powodują zamknięcie rys powodujących rozwój rdzy pod lakierem. Chroni także przed żrącym działaniem ptasich odchodów i kwaśnych opadów. Zapobiega również osadzaniu się powierzchniowych zabrudzeń oraz kurzu.
Podczas woskowania możesz wykorzystać jeden z trzech rodzajów preparatu:
- naturalny, który najczęściej zawiera carnaubę, czyli wosk pozyskany z palmy rosnącej w Brazylii,
- syntetyczny (sealant), który tworzy matową powłokę,
- hybrydowy, który jest opcją pośrednią pomiędzy woskiem naturalnym a syntetycznym.
Do przeprowadzenia woskowania będziesz potrzebował gąbkowy aplikator, miękką ściereczkę z mikrowłókien oraz wosk. Pamiętaj, aby zabezpieczać samochód w umiarkowanej temperaturze. Nie należy woskować auta w pełnym słońcu. Sam zabieg jest dosyć prosty i możesz wykonać go samodzielnie. Polega na aplikacji preparatu za pomocą gąbki i rozprowadzeniu wosku okrężnymi ruchami. Następnie należy wypolerować dany fragment karoserii. Czynność najlepiej powtarzać do momentu pokrycia całej powierzchni lakieru. Woskowanie należy wykonywać 2 razy w roku.
Wybierz odpowiednie zabezpieczenia antykorozyjne podwozia
Na rynku dostępne są różnego rodzaju preparaty antykorozyjne. Możesz nałożyć je samodzielnie lub zlecić to profesjonalistom. Środki te są produkowane na bazie wosków, olejów oraz innych tłuszczów. Przeprowadzenie zabiegu ma szczególnie duże znaczenie w okresie zimowym. Preparaty antykorozyjne na bazie wosków są dostępne w formie sprayu. Ich mankamentem jest tendencja do łuszczenia, gdy zostaną nałożone na brudną lub mokrą powierzchnię. Preparaty na bazie olejów i smarów nie łuszczą się, ale ich aplikacja wymaga zastosowania kompresora i specjalnego pistoletu. Tego typu środki twardnieją natychmiast po nałożeniu i nie wydzielają szkodliwych oparów. Dzięki takiemu zabezpieczeniu podwozie Twojego auta przetrwa zimę. Oczywiście możesz także zastosować dowolny smar, który warto zmieszać z olejem przekładniowym. Taką mieszankę nakłada się na gorąco pistoletem. Wadą jest nieprzyjemny zapach i długi czas wchłaniania środka.
Chroń samochód przed negatywnymi czynnikami atmosferycznymi
Nie jesteś w stanie zupełnie ochronić pojazdu przed wpływem czynników atmosferycznych. Jest na nie narażony podczas normalnego użytkowania. Możesz jednak zapobiec stałej ekspozycji auta na deszcz i śnieg. Najprostszą formą ochrony jest parkowanie pojazdu w zadaszonym miejscu. Może to być nawet wiata garażowa. Optymalnym rozwiązaniem jest blaszany lub murowany garaż. W takim miejscu Twój samochód nie jest narażony na negatywne działanie wilgoci oraz niskiej temperatury.
Regularna kontrola stanu karoserii
Miejsca najbardziej narażone na rozwój korozji to przede wszystkim progi, krawędzie drzwi, nadkola, podwozie, miejsca uszkodzenia lakieru oraz elementy metalowe znajdujące się pod maską samochodu. Dlatego przy każdym myciu pojazdu powinieneś dokładnie je kontrolować. Zwróć szczególną uwagę na obecność uszkodzeń lakieru oraz małych plamek rdzy. Sprawdź stan otworów spustowych, kanałów wodnych oraz uszczelek. Jeśli gromadzi się w nich wilgoć, to procesy korozyjne mogą rozwijać się praktycznie niezauważenie. Pierwsze oznaki rdzy powinny być dla Ciebie sygnałem do działania. Usunięcie korozji ma kluczowe znaczenie dla ograniczenia jej rozprzestrzeniania. To także pozwoli zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy na przyszłe naprawy.
Usuwaj pierwsze ogniska rdzy
Kluczem do sukcesu jest ostrożność i dokładność podejmowanych działań. Pierwszym krokiem będzie odizolowanie powierzchni zaatakowanej przez korozję za pomocą taśmy. Ochroni to „zdrowy” lakier przed uszkodzeniem. Następnie konieczne jest dokładne umycie oraz oczyszczenie tego obszaru za pomocą środka do usuwania wosku i tłuszczu. Odpryski farby oraz wszystkie elementy pokrywające rdzę powinieneś usunąć za pomocą specjalnego skrobaka. Następnie użyj szlifierki, aby oczyścić dane miejsce do „gołego” metalu. Miejsce szlifowania umyj ściereczką z mikrofibry. Po całkowitym usunięciu rdzy odtłuść powierzchnię, a następnie nałóż podkład i farbę. Na końcu zerwij taśmę i wypoleruj miejsce naprawy. Cały proces wymaga wiedzy, doświadczenia i odpowiedniego sprzętu. Bardzo łatwo uszkodzić przy tym dobry lakier.
Istnieją jednak mniej inwazyjne metody. Jedną z nich jest użycie chemicznego konwertera rdzy. W składzie tego preparatu występuje woda. Nie pokrywa on rdzy, tylko silnie ją penetruje i rozpuszcza. Korozja zamienia się w czarny pył, a reszta w nierozpuszczalny, stabilny chemicznie związek cynku. Powstaje także powłoka ochronna, na którą można nałożyć podkład i lakier. To zapobiegnie rozwojowi rdzy na gołym metalu. Mankamentem tego rozwiązania jest długi czas wykonania oraz konieczność zapewnienia odpowiednich warunków. Najlepiej, jeśli temperatura otoczenia wynosi 10-15 stopni, a sam proces aplikacji trwa 24-48 godzin.
Zachowaj czystość wnętrza
Wilgoć ma negatywny wpływ również na wnętrze samochodu. Woda może doprowadzić nawet do gnicia podłogi. Dlatego powinieneś zadbać również o ochronę wnętrza auta. Jak to zrobić? Przede wszystkim przestrzegaj regularnej wymiany filtra, przez który powietrze dostaje się do wnętrza auta. Zanieczyszczony filtr zmniejsza skuteczność wentylacji i powoduje gromadzenie się wilgoci w kabinie pojazdu. Przed nadejściem zimy zadbaj o konserwację uszczelek drzwi, bagażnika czy szyberdachu. Dostępne są preparaty usuwające wilgoć i zabezpieczające gumę przed zniszczeniem. Kolejną czynnością jest czyszczenie systemu wentylacji. Szczególnie jeśli jest wyposażony w klimatyzację. Regularny serwis układu poprawia jakość powietrza w kabinie i chroni przed gromadzeniem się wilgoci. Warto także kupić specjalne pochłaniacze wilgoci na przykład w formie pojemnika z higroskopijnym granulatem. Przed okresem jesienno-zimowym wymień także dywaniki materiałowe na gumowe. W przypadku tych pierwszych woda może wnikać w materiał i następnie w podłogę, co prowadzi do jej gnicia.
Zainwestuj w powłokę ceramiczną
Podczas użytkowania pojazdu nie sposób ochronić go przed uderzeniami kamieni czy drobin piasku. Wszystkie te rysy i odpryski są miejscami, gdzie potencjalnie może rozwijać się korozja. Powłoka ceramiczna to specjalny preparat, który pozwala na przedłużenie trwałości lakieru samochodowego. Środek ten powstaje dzięki wykorzystaniu nanotechnologii. Powłoka ceramiczna wiąże się z lakierem samochodowym. Na powierzchni karoserii tworzy się dodatkowa warstwa zabezpieczająca o grubości maksymalnie kilku mikronów. Przepisy unijne zabraniają używania środków zawierających w składzie szkodliwe substancje jak ołów czy toluen. Związki te zastąpiono przez lakiery wodne. Zwróć uwagę, że powłoka lakiernicza w nowych pojazdach jest bardziej miękka od karoserii starszych modeli. Przez to wykazuje większą podatność na zarysowania. Nałożenie powłoki ceramicznej pozwala zniwelować te różnice i zwiększyć odporność karoserii na powstawanie rys czy odprysków. Nakładanie powłoki najlepiej powierzyć profesjonalnemu warsztatowi.
Chroń lakier przed uszkodzeniami
Jak w praktyce chronić powłokę lakierniczą przed uszkodzeniem? Jest na to wiele sposobów. Tak, jak różne są powody powstawania takich uszkodzeń. Prozaiczną kwestią jest zachowanie ostrożności podczas parkowania blisko innych pojazdów lub przeszkód. W ten sposób możesz uniknąć powstania zadrapań lub uszkodzeń lakieru. Bardzo ważne jest stosowanie odpowiednich narzędzi do czyszczenia. Dlatego wybieraj zawsze miękkie ręczniki mikrofibrowe, które chronią lakier przed zadrapaniami. Unikaj także stosowania agresywnych środków chemicznych, ponieważ substancje zawarte w ich składzie mogą uszkodzić karoserię. Dobrym pomysłem jest zastosowanie folii ochronnej w kolorze transparentnym. Najlepiej użyć jej w przypadku elementów takich jak zderzaki, maska czy progi.
Sprawdź fabryczną grubość lakieru w danym modelu
Fabryczna grubość lakieru różni się w zależności od producenta. W niektórych autach ma wartość 80 mikronów. W innych osiąga grubość 140 mikronów. Brak jest konkretnych wytycznych dotyczących fabrycznej grubości lakieru. Dlatego przy zakupie auta powinieneś zwrócić uwagę na ten parametr. Dlaczego? Zasada jest prosta. Im grubszy lakier, tym większa odporność na uszkodzenia. Zewnętrzną powłokę można spolerować, przywracając pierwotny blask i usuwając mikrouszkodzenia. W przypadku mniejszej grubości lakieru polerowanie można wykonać najwyżej dwa razy. Grubość powłoki lakierniczej nie chroni jej przed uszkodzeniami. Pozwala jednak łatwiej, szybciej i taniej je usuwać.
Zabezpieczenie samochodu przed korozją ma charakter wielowymiarowy. Polega przede wszystkim na zapobieganiu uszkodzeniom. Jeśli jednak takie się pojawią, to bardzo ważne jest szybkie reagowanie. Dzięki temu skutecznie zlikwidujesz ogniska korozji w zarodku. W efekcie unikniesz konieczności poważnych i kosztownych napraw.