Korki na polskich autostradach — dlaczego powstają?
Autostrady (np. polska trasa A2), obok tzw. ekspresówek, są drogami szybkiego ruchu. Mają zapewniać sprawne i płynne pokonywanie przede wszystkim tych dłuższych tras. Pomimo obecności dwóch jezdni o przynajmniej dwóch pasach nadal pojawiają się na nich korki. Ich występowanie jest najczęściej skutkiem prac remontowych na drodze, wypadków, kolizji czy złych warunków atmosferycznych.
Problem korków na autostradach wydaje się być jednak dużo głębszy. Dodatkowymi przyczynami pojawiania się zatorów mogą być przede wszystkim błędy projektowe węzłów autostradowych (szczególnie w miejscach łączenia dwóch dróg szybkiego ruchu) i coraz większa liczba aut na polskich drogach. Nie bez znaczenia ma także intensywny ruch w obrębie dużych aglomeracji miejskich. Znaczna część Polaków żyje w niewielkich miejscowościach, a pracuje w dużych miastach — musi więc codziennie dojechać do miejsca pracy, gdzie skorzystanie z usług komunikacji publicznej nie zawsze jest możliwe.
Choć nie da się całkowicie wyeliminować zjawiska korków autostradowych, to można zyskać przydatną wiedzę o tym, jak się w nich poruszać — bezpiecznie, płynnie i bez naruszania obowiązujących przepisów.
Jak jeździć w korku na autostradzie?
Znajomość obowiązujących reguł dotyczących poruszania się po autostradzie w korku to przede wszystkim większe bezpieczeństwo na drodze, ale też mniejszy stres i płynniejsza, bardziej ekonomiczna jazda. Jeśli znajdujesz się w korku na autostradzie, musisz pamiętać, aby:
- zachować odpowiednią dużą odległość od innych uczestników ruchu drogowego – tzw. jazda na zderzaku zwiększa ryzyko zderzenia z innym pojazdem. Zbyt bliskie trzymanie się samochodu z przodu nie sprawi też, że szybciej pokonasz zator;
- włączać światła awaryjne, jeśli znajdujesz się na końcu korka – w ten sposób nadjeżdżający z dużą prędkością kierowcy będą mogli w porę zwolnić;
- starać się utrzymywać stałą prędkość i nie hamować gwałtownie. W miarę możliwości dobrze jest również unikać całkowitego zatrzymywania się – ciągłe stawanie w miejscu i ruszanie negatywnie wpływa na spalanie. W większości przypadków wystarczy spokojne toczenie się na pierwszym lub drugim biegu, bez dodawania gazu;
- stale obserwować otoczenie i zachować koncentrację – stanie w korku może wydawać się doskonałą okazją do przeglądania mediów społecznościowych na smartfonie. Korzystanie z telefonu w trakcie jazdy jest niezgodne z przepisami, a dodatkowo znacznie zwiększa ryzyko stłuczki;
- przy zmianie pasa ruchu włącz kierunkowskaz – odpowiednio wcześniej, aby inni uczestnicy ruchu drogowego mogli rozpoznać, jaki manewr chcesz wykonać;
- nie wymuszaj pierwszeństwa – wbrew pozorom na polskich drogach spotkasz wielu kierowców, którzy chętnie przepuszczą inny pojazd.
Jest jeszcze jedna ważna zasada, która dotyczy samochodów z manualną skrzynią biegów. Jeśli poruszasz się w korku, np. do bramek na autostradzie, unikaj jazdy na tzw. półsprzęgle, czyli nie do końca odpuszczonym pedale sprzęgła. Zużywa to przede wszystkim tarczę i może nawet doprowadzić do jej spalenia.
Czy można wysiąść z samochodu, stojąc w korku na autostradzie?
Gdy pojazdy stoją przez długi czas w miejscu, może pojawić się pomysł wyjścia z samochodu, np. aby rozprostować nogi. Niestety, według przepisów wysiadanie z pojazdu na autostradzie jest zabronione. Gdy stoisz w korku, wyjątkiem będzie np. złe samopoczucie jednego z pasażerów, gdy w aucie zrobi się zbyt gorąco. Opuszczenie samochodu jest też dopuszczalne np. w przypadku awarii na autostradzie.
Ubezpieczenie samochodu
Korki na autostradzie — pamiętaj o korytarzu życia i jeździe na suwak
Jeśli znajdziesz się w korku na drodze szybkiego ruchu, pomimo niewielkiej prędkości jazdy nadal musisz pamiętać o tym, jak bezpiecznie poruszać się po autostradzie. Jedną z obowiązujących zasad jest tzw. korytarz życia. Dzięki niemu radiowóz, karetka czy wóz strażacki może szybko przejechać przez korek.
Gdy stoisz w korku i usłyszysz sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego, zjedź do krawędzi jezdni (lewej lub prawej, w zależności od tego, na którym pasie się znajdujesz). Kiedy inni kierowcy zrobią to samo, powstanie między pojazdami korytarz, umożliwiający swobodny przejazd służbom do miejsca wypadku czy kolizji. Pamiętaj: na trzypasmowej autostradzie musisz zjechać zawsze do prawej krawędzi jezdni, jeśli znajdujesz się na środkowym pasie.
W kontekście korków autostradowych równie ważne jest stosowanie jazdy na suwak, gdy np. jeden z pasów się kończy przy wjeździe na obszar prac remontowych. To wręcz obowiązek każdego kierowcy — ignorowanie go może skończyć się nawet mandatem na autostradzie. Podstawowa zasada jazdy na suwak polega na przepuszczaniu pojazdu, który znajduje się na skraju kończącego się pasa i sygnalizuje chęć jego zmiany. Niestety, nadal wielu kierowców o niej zapomina, co ostatecznie wydłuża czas odblokowania zatoru na drodze.
W ten sposób łatwo sprawdzisz, czy są korki na autostradzie
Jedynym sposobem na uniknięcie korków na autostradzie jest ich ominięcie. Nie zawsze będzie to możliwe, np. gdy znajdujesz się już na trasie A1 i dojdzie do wypadku, który przecież trudno przewidzieć. Mimo to warto przed wyruszeniem w drogę sprawdzić ewentualne utrudnienia, aby móc wcześniej przygotować alternatywną drogę do celu.
W przypadku odcinków autostrad, którymi zarządza GDDKiA, potrzebne informacje znajdziesz w Serwisie Mapowym (drogi.gddkia.gov.pl). Ostrzeżenia o utrudnieniach na drogach należących do koncesjonariuszy sprawdzisz na stronach: autostrada-a4.com.pl, a1.com.pl i autostrada-a2.pl.