Z tego artykułu dowiesz się:
- Czy w Polsce jest obowiązek jazdy na oponach zimowych
- W których krajach ogumienie zimowe jest obowiązkowe
- Kiedy najlepiej wymienić opony na zimowe
- Dlaczego warto zakładać opony sezonowe na zimę
Czy w Polsce jest obowiązek jazdy na oponach zimowych?
W Polsce nie ma prawnego obowiązku jazdy na zimowym ogumieniu. To kierowcy decydują czy i kiedy wymienić opony na zimowe. Brak regulacji w tym zakresie nie zwalnia z obowiązku dbania o stan ogumienia w pojeździe. Przepisy ruchu drogowego jasno mówią, że minimalna wysokość bieżnika w samochodzie osobowym wynosi 1,6 milimetra. Przekroczenie tej granicy jest uznawane za niewłaściwy stan techniczny pojazdu i podlega karze. Zgodnie z nowym taryfikatorem mandatów wynosi ona 1000 złotych. Dodatkowo zatrzymany zostaje dowód rejestracyjny pojazdu.
Powodem nałożenia mandatu może być także:
- założenie dwóch różnych opon na jednej osi,
- założenie opon o rozmiarze niezgodnym z zaleceniami producenta danego modelu auta,
- zły stan techniczny ogumienia (pęknięcia, bąble, przetarcia, widoczne oznaki starzenia się gumy).
Brak obowiązku wymiany opon na zimowe nie zwalnia kierowców z odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu. Według statystyk Policji za 2021 rok braki w ogumieniu były powodem aż 14% wypadków wynikających z niesprawności technicznej pojazdu. Dla spokoju własnego oraz podróżujących z Tobą osób powinieneś zadbać o opony dostosowane do panujących warunków na drodze.
Ubezpieczenie OC
W których krajach ogumienie zimowe jest obowiązkowe?
Planujesz tej zimy zagraniczny wyjazd? Pamiętaj, że w poszczególnych krajach obowiązują indywidualne przepisy dotyczące ogumienia zimowego.
Oprócz Polski brak nakazu stosowania opon zimowych dotyczy następujących państw:
- Albania,
- Andora,
- Belgia,
- Bułgaria,
- Cypr,
- Dania,
- Grecja,
- Hiszpania,
- Holandia,
- Irlandia,
- Islandia,
- Malta,
- Portugalia,
- Ukraina,
- Węgry,
- Wielka Brytania.
Odwiedzając poniższe kraje, będziesz zobligowany wymienić opony na zimowe w określonym czasie:
- Białoruś od 1 grudnia do 1 marca,
- Bośnia i Hercegowina od 15 listopada do 1 kwietnia,
- Chorwacja od 15 listopada do 15 kwietnia,
- Estonia od 1 grudnia do 1 marca,
- Litwa od 10 listopada do 1 kwietnia,
- Łotwa od 1 grudnia do 1 marca,
- Macedonia od 15 listopada do 15 marca,
- Rosja od 1 grudnia do końca lutego,
- Słowacja od 15 listopada do 31 marca,
- Słowenia od 15 listopada do 15 marca,
- Włochy od 15 listopada do 15 kwietnia.
Ubezpieczenie OC/AC
Niektóre kraje określają kiedy najlepiej wymienić opony na zimowe oraz w jakich sytuacjach jest to obowiązkowe:
- Austria – od 15 listopada do 15 kwietnia w warunkach zimowych,
- Czarnogóra – od 15 listopada do 1 kwietnia w warunkach zimowych oraz na wyznaczonych drogach,
- Czechy – od 1 listopada do 31 marca na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach,
- Finlandia – od 1 listopada do 31 marca w zależności od warunków pogodowych,
- Francja – od 1 listopada do 31 marca w niektórych departamentach (zwłaszcza górskich) oraz jeśli wskazują na to znaki drogowe lub warunki pogodowe,
- Kosowo – obowiązek przewożenia łańcuchów na oś napędową,
- Liechtenstein – brak obowiązku opon zimowych, ale za utrudnianie ruchu wynikające z niewłaściwego ogumienia można otrzymać mandat,
- Luksemburg – od 1 października w warunkach zimowych,
- Niemcy – od listopada do kwietnia, jeśli na drodze występuje lód, gołoledź, śnieg lub błoto pośniegowe,
- Norwegia – przepisy nakazują dostosowanie ogumienia w pojeździe do panujących warunków drogowych,
- Rumunia – wymagane w zależności od warunków (oblodzone lub zaśnieżone drogi),
- Serbia – od 1 listopada do 1 kwietnia w zależności od panujących warunków drogowych,
- Szwajcaria – jedynie regulacje lokalne i obowiązek dostosowania ogumienia do panujących warunków na drodze,
- Szwecja – od 1 grudnia do 31 marca w warunkach zimowych (mróz, śnieg, lód),
- Turcja – od 1 grudnia do 1 kwietnia dla pojazdów użytkowych przewożących ładunek lub pasażerów (taksówki, autobusy, auta ciężarowe).
Kiedy najlepiej wymienić opony na zimowe?
Opony zimowe najlepiej wymienić, gdy średnie dobowe wartości temperatury spadną do ok. 7 stopni. Oczywiście jest to tylko umowna granica, której nie regulują żadne przepisy. W tym przypadku powinieneś bazować na swoim doświadczeniu i obserwacji panującej aury. Od października rzadziej występują duże różnice temperatur między dniem a nocą. Jeśli przez kilka dni z rzędu termometr będzie wskazywał poniżej 10 stopni, to powinieneś rozważyć założenie zimowego ogumienia.
Aby uniknąć kolejek w warsztatach, wielu kierowców wymienia opony na zimowe odpowiednio wcześniej. Pozwala to oszczędzić czas i nerwy, ale ma też swoje minusy. Użytkowanie ogumienia zimowego w temperaturze powyżej 10 stopni może powodować szybsze zużycie bieżnika. Wynika to ze specyfiki budowy opon zimowych. Do ich produkcji wykorzystywana jest bardzo miękka mieszanka gumy, kauczuku i sadzy. Struktura bieżnika, która jest zbudowana z lameli oraz bloków jest grubsza niż ta w ogumieniu letnim. Dzięki temu opony zimowe nawet przy bardzo niskich temperaturach zachowują odpowiednią elastyczność i nie twardnieją. Niestety podczas jazdy w wysokich temperaturach ten typ mieszanki mocno się nagrzewa, co powoduje szybsze zużycie bieżnika i pogorszenie parametrów opony. Odwrotnie zachowują się opony letnie. Są one zbudowane z twardszej mieszanki gumy, która w niskich temperaturach robi się sztywna. To znacznie pogarsza przyczepność opony do podłoża.
Przed wymianą opon na zimowe koniecznie sprawdź wysokość bieżnika. Jego minimalna bezpieczna wysokość wynosi 4 mm. Opony z bieżnikiem zużytym do maksimum (1,6 mm) zachowują jedynie 40% pierwotnej przyczepności. W trosce o bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu drogowego powinieneś wymienić opony na zimowe.
Pamiętaj, że konstrukcja tego typu ogumienia jest zoptymalizowana pod kątem amortyzacji, niskiego poziomu hałasu oraz osiągów na śniegu i pośniegowym błocie. Dzięki temu będziesz czuć się dużo bardziej komfortowo za kierownicą.