Jakie rodzaje kontrolek występują na desce rozdzielczej?
Na desce rozdzielczej Twojego auta występują trzy grupy kontrolek różniące się kolorem podświetlenia:
- Kontrolki informacyjne, które świecą na zielono lub niebiesko. Nie ograniczają możliwości dalszej jazdy samochodem.
- Kontrolki informacyjno-ostrzegawcze, które świecą na żółto lub pomarańczowo. Mogą jedynie informować o uruchomionych funkcjach pojazdu. Jednak w niektórych sytuacjach sugerują bliższe przyjrzenie się działaniu danego układu.
- Kontrolki ostrzegawcze, które świecą na czerwono. Przeważnie oznaczają konieczność zatrzymania pojazdu i brak możliwości dalszej podróży do momentu usunięcia awarii.
Jeżeli na desce rozdzielczej zauważysz pojawienie się żółtej kontrolki ostrzegawczej, to powinieneś zachować ostrożność. Nie świadczy ona o niezdolności samochodu do dalszej jazdy. Sugeruje jednak wizytę w warsztacie lub samodzielne podjęcie działania. Doskonałym przykładem jest żółta kontrolka rezerwy paliwa. Jeżeli zapali się na desce rozdzielczej, to powinieneś po prostu udać się na najbliższą stację i zatankować paliwo. Jeśli jednak kontrolka wskazuje na układ wtryskowy, system ABS czy ESP, to lepiej skorzystać z pomocy fachowca. W przypadku zapalenia się czerwonej lampki powinieneś jak najszybciej odwiedzić warsztat. Kontrolki ostrzegawcze często wymuszają natychmiastowe zatrzymanie pojazdu i wezwanie pomocy drogowej. Jednak nie zawsze. Kontrolka hamulca ręcznego może oznaczać tylko tyle, że nie odpuściłeś go do samego dołu.
Oczywiście od powyższego podziału są pewne wyjątki. Przedstawimy je podczas omawiania poszczególnych kontrolek w samochodzie.
Ubezpieczenie OC/AC
Co oznaczają niebieskie i zielone kontrolki?
Zielone i niebieskie kontrolki informacyjne oznaczają, że samochód działa sprawnie. Informują także o aktualnie włączonych funkcjach pojazdu. Ten typ kontrolek dotyczy głównie oświetlenia zewnętrznego samochodu. Wyświetlają się również przy włączonych systemach wspomagania jazdy jak tempomat, asystent parkowania czy asystent pokonywania wzniesień.
Oto lista kontrolek informacyjnych, jakie możesz zobaczyć w swoim samochodzie:
- zielona ikona reflektora z pochylonymi w dół kreskami – włączone światła mijania (krótkie),
- niebieska lub granatowa ikona reflektora z prostymi kreskami – włączone światła drogowe (długie),
- dwa zielone reflektory zwrócone w przeciwnych kierunkach z rozchodzącymi się na boki promieniami – włączone światła pozycyjne,
- zielony reflektor z promieniami skierowanymi w dół i przekreślonymi falowaną linią – włączone tylne światła przeciwmgielne,
- symbol dwóch strzałek zwróconych w lewo i prawo – włączony kierunkowskaz,
- litera „P” z małym trójkątem z boku – aktywny system wspomagania parkowania,
- symbol prędkościomierza ze strzałką z boku – włączony tempomat,
- symbol auta jadącego pod górę – asystent pokonywania wzniesień,
- symbol pasażera z poduszką powietrzną – sprawny system poduszek powietrznych.
Co oznaczają pomarańczowe kontrolki?
Zapalenie się żółtej lub pomarańczowej kontrolki powinno wzbudzić Twoją czujność. Oczywiście ten kolor lampki wcale nie musi wskazywać na awarię samochodu. Wszystko zależy od rodzaju kontrolki. Część ma wyłącznie funkcję informacyjną:
- pomarańczowy reflektor z promieniami skierowanymi w dół i przekreślonymi falowaną linią – włączone przednie światła przeciwmgielne,
- prostokąt z falującymi strzałkami – włączone ogrzewanie tylnej szyby,
- symbol wachlarza z falującymi strzałkami – włączony nawiew przedniej szyby,
- okrąg w nawiasie z wykrzyknikiem w środku – włączony elektryczny hamulec postojowy,
- symbol płatka śniegu – ostrzeżenie przed oblodzoną nawierzchnią,
- symbol samochodu i dwa zygzaki poniżej – wyłączony ESP (kontrolka świeci na stałe) lub interweniujący ESP (kontrolka mruga),
- symbol prawie pustego pojemnika – niewystarczająca ilość płynu chłodniczego lub możliwy wyciek.
Kolejne pomarańczowe kontrolki mają już charakter ściśle ostrzegawczy. Nie oznaczają jednak poważnej awarii. Wskazują na zaistnienie sytuacji, której zaradzić możesz samodzielnie:
- symbol dystrybutora paliw – mała ilość paliwa w baku (5-10 litrów w zależności od modelu auta),
- symbol samochodu z otwartym wlewem paliwa – niezamknięta klapka wlewu paliwa,
- wykrzyknik w nawiasie podkreślony przerywaną linią – niski poziom ciśnienia w oponach,
- symbol przedniej szyby i fontanny – niski poziom płynu do spryskiwaczy,
- symbol żarówki z wykrzyknikiem – awaria świateł zewnętrznych,
- symbol żarówki z wykrzyknikiem – usterka świateł zewnętrznych.
W przypadku zapalenia się poniższych kontrolek konieczna jest wizyta w warsztacie celem dokładnej diagnostyki i naprawy konkretnego układu:
- trójkąt z wykrzyknikiem otoczony strzałką w kształcie okręgu – usterka systemu stabilizacji toru jazdy ESP,
- symbol spirali – awaria świec żarowych,
- litera „P” z trójkątem ostrzegawczym – awaria czujników parkowania,
- litery ABS z okręgiem w nawiasie – awaria układu ABS,
- koło zębate z wykrzyknikiem w środku – usterka skrzyni biegów,
- symbol tłumika końcowego wypełnionego kropkami – całkowite zapełnienie filtra cząstek stałych (może także oznaczać rozpoczęty proces regeneracji filtra).
Ubezpieczenie OC
Co oznacza kontrolka „check engine”?
Zapewne doskonale znasz kontrolkę prezentującą symbol silnika, czyli „check engine”. Oznacza ona wykrycie błędu w obrębie jednostki napędowej. Wystarczy, że komputer pojazdu sterujący silnikiem wykryje nieprawidłowy sygnał z jednego z czujników lub wartości zmierzone przez ten czujnik będą odbiegać od norm producenta. Jeśli kontrolka zapaliła się tylko na chwilę, to powodem może być:
- zawilgocona instalacja,
- zaśniedziałe styki,
- niedostateczne napięcie w instalacji elektrycznej podczas rozruchu,
- nieprawidłowy pomiar czujnika,
- pogryzione przewody,
- pojedyncze wypadnięcie zapłonu, któremu towarzyszy chwilowe przerywanie w pracy jednostki napędowej, szarpanie oraz utrata mocy.
Jeżeli „check engine” pali się cały czas, to przyczyną może być:
- nieprawidłowy sygnał z sondy lambda (najczęściej w silnikach benzynowych),
- wykrycie przez sondę lambda objawów zużytego katalizatora,
- awaria świec zapłonowych lub przewodów WN,
- przepalenie cewki zapłonowej,
- usterka układu wtryskowego,
- uszkodzenie katalizatora lub filtra cząstek stałych,
- nieprawidłowe działanie zaworu EGR (recyrkulacji spalin),
- zablokowanie zmiennej geometrii turbosprężarki (silnik diesla),
- uszkodzenie przepływomierza,
- zatankowanie złej jakości paliwa.
Co zrobić w przypadku zapalenia się takiej kontrolki? Najlepiej odwiedzić warsztat, podpiąć pojazd pod komputer i odczytać błędy sterownika. Na tej podstawie diagnosta określi, który z podzespołów spowodował wyświetlenie błędu. Zapaleniu kontrolki „check engine” może towarzyszyć przejście jednostki napędowej w tryb awaryjny. W praktyce oznacza to ograniczenie mocy silnika.
Na pewno nie powinieneś bagatelizować pojawienia się tej kontrolki. Bardzo niedobrą praktyką jest usuwanie komunikatu przez odłączenie akumulatora lub kasowanie błędów. Wczesna diagnostyka kontrolki „check engine” pozwala na szybkie wyeliminowanie błędu i uniknięcie kosztownej naprawy.
Co oznaczają czerwone kontrolki?
Czerwone kontrolki można podzielić na kilka kategorii. Pierwsza z nich ostrzega przed zbyt niskim poziomem niektórych płynów eksploatacyjnych:
- symbol pojemnika na olej – zbyt niski poziom oleju silnikowego,
- symbol pipety z kroplą oleju – minimalny poziom oleju silnikowego,
- okrąg w nawiasie z płynem w środku – brak płynu hamulcowego lub awaria czujnika,
- termometr w wodzie – zbyt wysoka temperatura płynu chłodniczego.
Nie wszystkie kontrolki ostrzegawcze oznaczają poważną awarię. Część z nich sygnalizuje mniej groźne sytuacje, których jednak nie powinieneś lekceważyć. Na szczęście rozwiązanie problemu jest w tych przypadkach bardzo proste:
- litera „P” w okręgu z nawiasem – zaciągnięty hamulec ręczny,
- symbol samochodu z otwartymi drzwiami – otwarte drzwi lub klapa bagażnika pojazdu,
- ikona pasażera z pasami – niezapięte pasy bezpieczeństwa,
- trójkąt wpisany w większy trójkąt – włączone światła awaryjne,
- ikona samochodu w czerwonym trójkącie – zbyt mała odległość od poprzedzającego pojazdu.
Poniższe kontrolki wskazują na wystąpienie usterki w obrębie poszczególnych układów. Jeśli zauważysz jedną z nich, to powinieneś jak najszybciej udać się do warsztatu w celu szczegółowej diagnostyki i naprawy.
- okrąg w nawiasie z linii przerywanych – nadmierne zużycie klocków hamulcowych.
- symbol baterii z plusem i minusem – słaby poziom naładowania akumulatora,
- ikona pasażera zapiętego pasami naprzeciw poduszki powietrznej – awaria poduszki powietrznej,
- symbol kierownicy z wykrzyknikiem – awaria układu wspomagania kierownicy,
- symbol baterii z plusem i minusem – brak ładowania akumulatora (możliwa usterka alternatora),
- wykrzyknik w okręgu z nawiasem – awaria systemu hamulcowego,
- ikona samochodu z kluczem nasadowym – awaria układu elektroniki,
- wykrzyknik zamknięty w trójkącie – sygnalizator ogólny.
W zależności od modelu auta niektóre kontrolki (np. awaria układu ABS) mogą pojawiać się w formie żółtej lub czerwonej lampki.
Jeżeli na desce rozdzielczej Twojego samochodu pojawi się kontrolka wskazująca na zbyt wysoką temperaturę płynu chłodniczego, niski poziom oleju lub jego słabe ciśnienie to powinieneś jak najszybciej zatrzymać pojazd. Dalsze poruszanie się takim autem może doprowadzić do trwałego uszkodzenia podzespołów silnika. Zbyt wysoka temperatura płynu chłodzącego stwarza ryzyko przegrzania jednostki napędowej. Nadmierny ubytek oleju grozi zatarciem elementów silnika. To będzie oznaczać dla Ciebie kosztowne naprawy.
Kontrolki w samochodzie to niezwykle ważne elementy, które mają charakter informacyjny i ostrzegawczy. Informują o działających układach, ale także wskazują na nieprawidłowości mogące zagrażać bezpieczeństwu w czasie jazdy. Nie bagatelizuj żadnej lampki kontrolnej. W ten sposób możesz uniknąć wypadku lub kosztownej naprawy samochodu.