Opony letnie
Opony letnie projektowane są z myślą o eksploatacji w łagodnych warunkach klimatycznych. Wykonane są z twardej mieszanki gumy, która zapewnia lepszą trakcję na suchych i mokrych nawierzchniach. Stosuje się w nich bieżnik asymetryczny, który zapewnia większą stabilność i krótszą drogę hamowania. Opony letnie nie radzą sobie jednak dobrze w zimie, zwłaszcza gdy temperatura spada poniżej zera. W niskich temperaturach stają się twarde i tracą elastyczność. Gdy średniodobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, opony letnie powinny zostać zmienione na zimowe.
Opony zimowe
Opony zimowe są przystosowane do ostrzejszych warunków atmosferycznych, takich jak niska temperatura, opady śniegu i oblodzenie. Są wykonane z gumy, która pozostaje miękka nawet przy ujemnych temperaturach, co pozwala na lepszą przyczepność na drodze. Charakterystyczny wzór bieżnika opon zimowych zawiera liczne lamelki i rowki, których zadaniem jest zapobieganie poślizgom. Opony zimowe zapewniają znacznie lepszą przyczepność i bezpieczeństwo podczas zimowej jazdy, ale ich wydajność może być ograniczona w cieplejszych warunkach.
Opony całoroczne.
Kierowcy mogą spotkać się ponadto z trzecim typem opon, które są przeznaczone do użytku przez cały rok. Są to opony całoroczne, inaczej zwane wielosezonowymi lub uniwersalnymi. Oferując tego typu opony producenci wychodzą naprzeciw oczekiwaniom kierowców, którzy korzystają z aut stosunkowo niewiele (przebieg do 15 tysięcy km rocznie), w umiarkowanych warunkach atmosferycznych. Opony uniwersalne stanowią kompromis między oponami letnimi a zimowymi, zapewniając akceptowalną wydajność zarówno w cieplejszych, jak i zimniejszych warunkach. Wykonane są z gum, które są wystarczająco miękkie, by zapewnić przyczepność w chłodne dni, ale są też wystarczająco twarde, by nie ulec zwulkanizowaniu w upały. Również bieżnik opon całorocznych są zaprojektowany tak, aby radzić sobie z różnymi warunkami atmosferycznymi, ale nie są one tak efektywne jak ogumienie letnie i zimowe.
Ubezpieczenie OC/AC
Jakie opony wybrać?
W polskich warunkach klimatycznych zaleca się stosowanie opon letnich oraz zimowych, w odpowiednich porach roku. W Polsce występują zarówno wysokie temperatury latem, jak i surowe zimy, dlatego na opony uniwersalne nie radzą sobie tak dobrze, jak te przystosowane do wysokich bądź niskich temperatur. Mogą ewentualnie zdecydować się na nie kierowcy, którzy jeżdżą stosunkowo mało, unikając przemieszczania się w trudnych warunkach atmosferycznych. Opony całoroczne są co do zasady lepszym wyborem w miejscach o łagodniejszym klimacie, gdzie nie występują tak skrajne warunki atmosferyczne.
Czy wymiana opon w Polsce jest obowiązkowa?
Opony zimowe w Polsce są zalecane, ale nie obowiązkowa. Pomimo licznych zapowiedzi, przepisy dotyczące obowiązku wymiany opon letnich na zimowe nie zostały dotychczas wprowadzone. Inaczej jest w wielu krajach europejskich takich jak Austria czy Niemcy, gdzie „zimówki” są obowiązkowe od początku listopada do końca marca.
Kiedy zmienić opony letnie na zimowe?
Jeżeli temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność niż opony letnie. Jest to więc dobry moment na wymianę opon. W Polsce opony wymienia się w listopadzie oraz w marcu lub kwietniu – w zależności od temperatur. Z wymianą nie warto czekać na pierwszy śnieg, gdy warsztaty samochodowe są oblężone i trzeba długo czekać na pierwszy, dostępny termin na wymianę. Warto także pamiętać, że odpowiednie utrzymanie opon, tj. okresowa konserwacja, odpowiednie przechowywanie, regularne sprawdzanie ciśnienia, czy dbanie o właściwą geometrię kół itp. wpływają na ich trwałość.