Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym charakteryzują się opony całoroczne?
- Jaki rodzaj bieżnika występuje w oponach wielosezonowych?
- Czy opony całoroczne wymagają serwisowania?
- Jakie są wady i zalety opon całorocznych?
- Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?
Czym charakteryzują się opony całoroczne?
Opony całoroczne łączą w sobie właściwości ogumienia letniego i zimowego. Stanowią pewną formę kompromisu, który ma gwarantować bezpieczeństwo w każdych warunkach. Producenci opon całorocznych starają się wypracować balans w zakresie twardości mieszanki gumy oraz struktury bieżnika. Ma to zapewnić optymalne parametry pracy niezależnie od temperatury i warunków pogodowych.
Podczas produkcji opon całorocznych używana jest mieszanka gumy o twardości pośredniej między ogumieniem sezonowym. Dzięki temu zachowują odpowiednią elastyczność w niskiej temperaturze. Opony zimowe są zazwyczaj bardziej miękkie i zawierają w składzie większą ilość krzemionki. To zapewnia elastyczność gumy nawet w niskich temperaturach. Opony letnie są dużo twardsze i sztywniejsze. Muszą przecież zachować odpowiednią elastyczność i fakturę w czasie upałów. Opony całoroczne są twardsze od zimowych i bardziej miękkie od letnich. Dzięki temu utrzymują dobrą przyczepność niezależnie od warunków pogodowych. Pewnym mankamentem tego rozwiązania są wyższe opory toczenia, które powodują wzrost spalania. Opony całoroczne są mniej odporne na działanie wysokich temperatur. W takich warunkach rośnie tempo zużycia bieżnika. Jednocześnie ze względu na twardość mieszanki opony całoroczne wykazują niższą przyczepność w warunkach zimowych na mokrej i zaśnieżonej drodze.
Przy niskich przebiegach szybsze tempo zużycia oraz wyższe koszty paliwa są zapewne mniej zauważalne. Różnice te stają się widoczne w przypadku kierowców pokonujących np. 50 tysięcy kilometrów w ciągu roku.
Opony całoroczne nie są optymalnie przystosowane do skrajnych warunków zimowych. Ich zachowanie w zakrętach oraz podczas hamowania nie będzie tak skuteczne, jak w przypadku ogumienia zimowego. Analogicznie w czasie upałów przyczepność na suchej, gorącej nawierzchni nie dorówna oponom letnim. Jednocześnie ogumienie wielosezonowe oferuje zalety modeli letnich i zimowych. Zapewnia niezłe parametry pracy na lekkim śniegu, a przy tym optymalną przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni.
Ubezpieczenie OC
Jaki rodzaj bieżnika występuje w oponach wielosezonowych?
Bieżnik typowej opony wielosezonowej jest zbudowany z charakterystycznych bloków ułożonych w jodełkę. Układają się one od barku do czołowej części opony. Taki bieżnik nazywa się kierunkowym. Wyróżniają go wysokie właściwości trakcyjne. Opony całoroczne świetnie radzą sobie z błotem pośniegowym zalegającym na drogach. Opony letnie mają gładką strukturę bieżnika i szersze rowki, które skutecznie odprowadzają wodę spod kół. Opony zimowe posiadają więcej lameli i głębsze rowki, co zapobiega ślizganiu się i pomaga odprowadzać śnieg poza powierzchnię opony. Bieżnik ogumienia całorocznego ma zarówno cechy zimowe, jak i letnie. Jego głębokość przyjmuje wartość pośrednią pomiędzy ogumieniem sezonowym. Struktura opon całorocznych wyróżnia się dużymi blokami bieżnika. Mają mniej krawędzi, które są ważne dla zapewnienia optymalnej przyczepności na lodzie i w głębszym śniegu.
Kierowcy często zastanawiają się, czy opony oznaczone symbolem M+S są przystosowane do użytkowania przez cały rok? Niestety brak jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. W teorii symbolem M+S oznacza się typ bieżnika, który może być użytkowany na śniegu. Posiada więcej lameli i grubsze kostki. Jeżeli na oponie znajduje się symbole M+S oraz śnieżynka lub znak ośnieżonego szczytu, to masz do czynienia z ogumieniem zimowym. Modele oznaczone wyłącznie symbolem M+S mogą być użytkowane na błocie i śniegu. Zastosowana w nich mieszanka gumy ma jednak specyfikację letnią. Najbardziej poprawnym oznaczeniem opon całorocznych jest znak M+S, symbol ośnieżonego szczytu oraz graficzna informacja o możliwości użytkowania przez cały rok. Producenci często ułatwiają kierowcom rozpoznanie opon całorocznych, umieszczając na nich określone frazy jak: All Season, 4Season czy AllWeather. To pozwala szybko odróżnić, które ogumienie może być użytkowane przez cały rok.
Czy opony całoroczne wymagają serwisowania?
Wychodzisz z założenia, że zakup opon całorocznych zwalnia Cię z obowiązku regularnego serwisowania ogumienia? To błąd! Opony wielosezonowe nie są zupełnie bezobsługowe. Tempo zużycia ogumienia, które wpływa na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, zależy od regularnego serwisu. W tym zakresie modele całoroczne nie różnią się niczym od sezonowych. Opony całoroczne powinny przechodzić serwis, podczas którego weryfikowane są następujące elementy:
- stopień i specyfika zużycia bieżnika,
- stan warstwy butylowej,
- potencjalne uszkodzenia na powierzchni gumy,
- stan felg, szpilek i zaworów,
- parametry ciśnienia w ogumieniu.
W przypadku opon zimowych bardzo ważna jest cykliczna zamiana kół między osiami. Ogumienie zamontowane na osi napędowej zużywa się dużo szybciej. Różnica stopnia zużycia bieżnika wpływa na gorsze zachowanie auta w czasie hamowania lub dynamicznego pokonywania zakrętów. Para opon, która przez cały czas pracuje na osi napędowej, dużo szybciej będzie wymagać wymiany na nową. Dla maksymalnego wydłużenia żywotności ogumienia powinieneś rotować je pomiędzy osiami co 10 tysięcy kilometrów. Dzięki temu tempo zużycia bieżnika będzie równomierne.
Ubezpieczenie OC/AC
Jakie są wady i zalety opon całorocznych?
Główne zalety opon całorocznych:
- możliwość bezpiecznego użytkowania w zmiennych warunkach pogodowych,
- oszczędność wynikająca z konieczności zakupu jednego kompletu opon na cały rok,
- niższe koszty serwisu,
- brak konieczności przechowywania ogumienia poza sezonem.
Główne wady opon całorocznych:
- mniejsza przyczepności w niskiej temperaturze od opon zimowych,
- niższa skuteczność hamowania na rozgrzanej nawierzchni w porównaniu do opon letnich,
- wyższa cena od opon sezonowych,
- szybsze tempo zużycia od ogumienia sezonowego.
Kiedy warto kupić opony wielosezonowe?
Opony całoroczne nie w każdym przypadku będą rozwiązaniem tańszym od ogumienia sezonowego. Wiele w tej kwestii zależy od rocznych przebiegów auta. Jeśli w ciągu roku pokonujesz 40-50 tysięcy kilometrów, to wydatki związane z zakupem, eksploatacją i serwisowaniem będą podobne w przypadku opon całorocznych oraz sezonowych. Ze względu na specyfikę mieszanki ogumienie wielosezonowe może zużywać się nawet dwukrotnie szybciej. Dodatkowo wyższe opory toczenia powodują wzrost kosztów paliwa.
Dlatego przed zakupem opon całorocznych powinieneś zastanowić się nad charakterystyką pokonywanych przez Ciebie tras. Pamiętaj, że tempo zużycia zależy także od stylu jazdy. Opony całoroczne to świetne rozwiązanie dla kierowców podróżujących w klimacie umiarkowanych. Jeśli poruszasz się głównie po obszarach miejskich, to ten typ ogumienia będzie dobrym rozwiązaniem. A także:
Jeżeli:
- preferujesz szybki i dynamiczny styl jazdy,
- poruszasz się często na dłuższych dystansach,
- pokonujesz rocznie ponad 30 tysięcy kilometrów,
- dysponujesz autem o dużych osiągach,
- mieszkasz w regionie, gdzie panują skrajnie gorące lata lub mroźne zimy,
to opony całoroczne nie będą dobrym wyborem. W takiej sytuacji bardziej bezpieczny i opłacalny jest zakup ogumienia sezonowego.
Jeśli:
- preferujesz spokojny styl jazdy,
- poruszasz się głównie w warunkach miejskich,
- pokonujesz rocznie 10-15 tysięcy kilometrów,
- mieszkasz w regionie o umiarkowanym klimacie,
to opony całoroczne będą dla Ciebie bezpiecznym i ekonomicznym wyborem.
Przed zakupem opon całorocznych powinieneś zastanowić się nad warunkami, w jakich będą użytkowane. Dopiero po uwzględnieniu wymienionych wyżej czynników możesz miarodajnie kalkulować opłacalność wyboru tego typu ogumienia.