Samochód

Opony z głębokim bieżnikiem - czy są warte inwestycji?

Bieżnik ma kluczowy wpływ na osiągi opony. To przekłada się na właściwości jezdne, komfort i bezpieczeństwo podczas podróży. Jedną z istotnych cech bieżnika jest jego głębokość. Nawet w przypadku nowych opon występują różnice w wartościach tego parametru.

Opony z głębokim bieżnikiem

Jak zbudowany jest bieżnik opony?

Bieżnik opony jest zbudowany z mieszanki gumy. W jej skład wchodzi kauczuk naturalny i syntetyczny. Dodatkowo producenci stosują sadzę, krzemionkę oraz elastomery. Proporcje składników różnią się w zależności od rodzaju opony. I tak opony zimowe zawierają większą ilość naturalnego kauczuku i krzemionki. Dzięki temu ich struktura staje się bardziej miękka i zachowuje elastyczność w niskich temperaturach.

Skład mieszanki gumowej i rzeźba bieżnika wpływają na:

  • przyczepność na mokrej nawierzchni,
  • łatwość pokonywania zakrętów,
  • opory toczenia,
  • niski poziom hałasu.
     

Bieżnik opony jest zbudowany z następujących elementów:

  • Bloki to elementy tworzące bieżnik. Ich funkcją jest zapewnienie odpowiedniej trakcji. Bloki bieżnika różnią się od siebie wielkością, kształtem oraz samą konstrukcją. Niektóre modele opon mają bloki wzmocnione po jednej stronie.
     
  • Żebro to inaczej grzbiet bieżnika znajdujący się na jego obwodzie. Środek opony, w zależności od jej modelu, może być dodatkowo wzmocniony lub ponacinany rowkami poprzecznymi.
     
  • Lamele to wąskie szczeliny tworzące charakterystyczne luki wewnątrz klocków bieżnika. Przeważnie mają szerokość 0,3-1,5 mm. Opony zimowe wyróżniają się większym zagęszczeniem lameli niż ogumienie letnie. Ich zadaniem jest zapobieganie poślizgom na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni oraz poprawa skuteczności hamowania.
     
  • Rowki to przestrzenie pomiędzy bokami bieżnika. Mają różny kształt, wzór oraz wielkość. Im bardziej zaawansowana budowa rowków, tym wyższa jakość opony, lepsza kierowalność oraz krótsza droga hamowania. Głębokość i układ rowków nie wpływa na poziom hałasu generowanego przez oponę.
     
  • Rowkowanie to układ i gęstość rowków na bieżniku. Zadaniem tej struktury jest odprowadzanie wody spod kół. Im szersze rowki, tym większa efektywność tego procesu. Gęsta i szeroka sieć poprawia parametry prowadzenia pojazdu na mokrej lub ośnieżonej nawierzchni. Jednocześnie zmniejsza się przyczepność na suchej drodze ze względu na mniejszą powierzchnię styku opony z jezdnią.
     
  • Dołki to struktura, której zadaniem jest chłodzenie opony. Nie występują one w każdym modelu.
     

Jaka jest grubość bieżnika w oponach letnich i zimowych?

Wysokość bieżnika w fabrycznie nowych oponach wynosi odpowiednio:

  • ogumienie letnie – 8 mm,
  • ogumienie zimowe – 10 mm.
     

W miarę użytkowania wysokość bieżnika systematycznie spada. Można wyróżnić kilka sposobów zużycia bieżnika:

  • normalne – kiedy bieżnik ściera się równomiernie na całej szerokości i obwodzie,
  • niesymetryczne – spowodowane często nieprawidłową zbieżnością kół,  w efekcie czego szybciej ściera się tylko jedna strona opony,
  • okrągłe – nadmierne zużycie barków opony, co skutkuje mniejszą głębokością bieżnika w tych miejscach,
  • wklęsłe – spowodowane często nadmiernym ciśnieniem w oponach, które prowadzi do szybszego ścierania środkowej strefy,
  • miejscowe – szybsze zużycie w określonych miejscach opony.

 

Ubezpieczenie OC/AC

Na co wpływa grubość bieżnika?

Grubość bieżnika wpływa na wiele aspektów prowadzenia pojazdu. Najważniejsze z nich to:

  • dynamika ruszania z miejsca i przyspieszenie,
  • długość drogi hamowania,
  • przyczepność podczas pokonywania zakrętów,
  • szybkość reakcji pojazdu na działania podejmowane przez kierowcę,
  • wysokość spalania samochodu,
  • wyczucie drogi oraz przyczepności przez kierowcę.

Każdy z tych elementów ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa w czasie jazdy. W miarę zużywania się bieżnika zachowanie pojazdu w każdym z wymienionych aspektów zaczyna się pogarszać.

Obowiązujące w Polsce przepisy dopuszczają jazdę na oponach z minimalną wysokością bieżnika 1,6 mm. Zdaniem wielu ekspertów tak zużyte opony nie zapewniają należytego bezpieczeństwa. Potwierdzają to liczne testy.
 

Jeden z nich przeprowadzono na mokrej nawierzchni przy prędkości 80 km/h. Długość drogi hamowania w oponach o różnym stopniu zużycia wyglądała następująco:

  • 8 mm (fabrycznie nowa opona) – 42 m,
  • 3 mm – 52 me,
  • 16,6 mm – 61 m.

Przy prędkości 100 km/h długość drogi hamowania opony z bieżnikiem 4 mm jest nawet o 70% większa niż przy fabrycznie nowym ogumieniu.

 

Według ekspertów minimalna bezpieczna wysokość bieżnika wynosi:

  • opony letnie – 3 mm,
  • opony zimowe – 4 mm.

Poniżej tych wartości opony nie odprowadzają skutecznie wody, a także nie zapewniają bezpiecznej przyczepności i efektywności hamowania. Dlatego, jeśli bieżnik w ogumieniu Twojego auta ma mniej niż 3 mm (4 mm w przypadku opon zimowych), to powinieneś niezwłocznie zakupić nowy komplet opon.

 

Czy warto zainwestować w opony z grubym bieżnikiem?

Głębokość bieżnika w oponach jest ustandaryzowana. Oczywiście pomiędzy poszczególnymi modelami mogą występować pewne różnice. Przeważnie jednak ogumienie letnie ma bieżnik o wysokości ok. 8 mm. W przypadku opon zimowych parametr ten wynosi ok. 10 mm.

Na pewno wybór fabrycznie nowych opon jest dużo lepszym rozwiązaniem niż zakup używanych. Tzw. używki zawsze będą miały mniejszą grubość bieżnika, nawet jeśli były użytkowane krótko. Kolejną kwestią jest stan samej opony. Trudno jest określić, czy jej struktura nie została uszkodzona w trakcie użytkowania. Widoczne objawy mogą pojawić się dopiero po pewnym czasie.

Część kierowców decyduje się na zakup opon bieżnikowanych. Ich producenci przekonują, że takie ogumienie dysponuje bieżnikiem głębszym od fabrycznych modeli. Jednocześnie opony bieżnikowane są tańsze od oryginalnych egzemplarzy. Ich proces produkcji polega na nałożeniu nowej warstwy bieżnika na korpus opony. I właśnie ich trwałość oraz parametry budzą pewne zastrzeżenia. Kilkuletni korpus opony jest już w pewnym stopniu wyeksploatowany. Takie ogumienie jest bardziej narażone na uszkodzenia karkasu i wystąpienie usterek. To ogranicza możliwy czas eksploatacji. W porównaniu do oryginalnych modeli opony bieżnikowane mają nieco gorszą przyczepność, wydłużoną drogę hamowania oraz generują większy hałas. Warto jednak pamiętać, że przechodzą one testy bezpieczeństwa. Dlatego są pewną formą kompromisu między ogumieniem nowym a używanym.

Inwestycja w opony z grubym bieżnikiem ma określone zalety. Najważniejsze z nich to:

  • bardzo dobra przyczepność,
  • optymalna długość drogi hamowania,
  • wysoki poziom bezpieczeństwa niezależnie od warunków na drodze,
  • dłuższy czas zachowania optymalnych parametrów jazdy.
     

Pamiętaj, że grubość bieżnika nie jest jedynym wyznacznikiem jakości opony. Podczas wyboru konkretnego modelu powinieneś zwrócić uwagę na parametry umieszczone na etykiecie, które oceniają:

  • efektywność energetyczną i opory toczenia,
  • przyczepność opony na mokrej nawierzchni,
  • głośność opony,
  • przyczepność na śniegu.

​​​​​​​

Nie zapomnij o dostosowaniu opon do panującej pory roku. W osobnym artykule szczegółowo omawiamy, w jaki sposób odpowiednio dobrać opony do swojego samochodu? .

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady