Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego opłaca się sprowadzić samochód z USA?
- Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z USA?
- Jak przebiega badanie techniczne pojazdu z USA?
- Jak zarejestrować samochód z USA jako klasyk?
- Jakie dokumenty są potrzebne przy rejestracji auta z USA?
- Ile kosztuje rejestracja samochodu z USA?
Dlaczego opłaca się sprowadzić samochód z USA?
Stany Zjednoczone są jednym z największych importerów samochodów do Polski. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w całym 2022 roku sprowadzono prawie 40 tysięcy pojazdów z USA. W pierwszym kwartale 2023 roku ich liczba wzrosła o 8 tysięcy sztuk.
Dlaczego rejestracja samochodu z USA cieszy się taką popularnością? Przede wszystkim ze względu na korzystną cenę zakupu. Transakcja jest opłacalna nawet pomimo kosztów związanych z importem do Polski. Na rynku USA dostępne są pojazdy, które trudno spotkać na polskich drogach. Wielu kierowców marzy o amerykańskim klasyku. Obecnie realizacja tego marzenia jest w zasięgu ręki.
Ze względu na status finansowy Amerykanie częściej zmieniają auta na nowe. To powoduje, że na rynek wtórny trafiają relatywnie młode pojazdy. Przekłada się to na lepszy stan techniczny dostępnych samochodów. Rzadkością są auta starsze niż 10 lat.
Samochody z USA często mają bogatsze wyposażenie w porównaniu do swoich odpowiedników z rynku europejskiego. Jednocześnie koszt ich zakupu jest niższy. Samochody amerykańskie są oryginalne i rzadko spotykane na europejskich drogach. To zwiększa ich atrakcyjność i podnosi wartość pojazdu po imporcie.
Ile kosztuje sprowadzenie samochodu z USA?
Sprowadzenie samochodu z USA wiąże się z koniecznością uiszczenia urzędowych opłat. Zaliczamy do nich:
- Cło
Jego wysokość to 10% od całkowitej kwoty transakcji obejmującej cenę pojazdu oraz koszt transportu.
- Koszt transportu
Wydatki związane z holowaniem auta do portu w USA, wykupieniem kontenera, opłaceniem rejsu, załadunku i wyładunku. Orientacyjne koszty transportu oscylują w granicach 1200-2300 dolarów.
- Podatek VAT
Podatek naliczany od wartości auta, kosztów transportu z USA oraz cła. Wiele aut sprowadzanych z USA nie trafia od razu do Polski, tylko do portów w Niemczech. Powodem jest stawka VAT. U naszych zachodnich sąsiadów wynosi 19%. W Belgii i Holandii stawka podatku to 21%.
- Akcyza
Aktualnie stawki akcyzy wynoszą:
-
- 3,1% wartości pojazdu dla aut spalinowych z silnikiem o pojemności do 2000 cm3,
- 18,6% wartości pojazdu dla aut spalinowych z silnikiem powyżej 2000 cm3.
Stawkę akcyzy można obniżyć w przypadku sprowadzenia z USA auta hybrydowego:
- 9,3% wartości pojazdu dla klasycznych hybryd (HEV) oraz miękkich hybryd (mHEV), wyposażonych w silnik spalinowy o pojemności od 2000 do 3500 cm3,
- 9,3% wartości pojazdu dla hybryd plug-in (PHEV) z silnikiem spalinowym o pojemności od 2000 do 3500 cm3,
- 1,55% wartości pojazdu dla klasycznych hybryd (HEV) oraz miękkich hybryd (mHEV) wyposażonych w silnik spalinowy o pojemności do 2000 cm3,
Z opłat akcyzowych zwolnione są auta w pełni elektryczne i wodorowe oraz hybrydy typu plug-in (PHEV) o pojemności silnika poniżej 2000 cm3.
Ubezpieczenie OC
Jak przebiega badanie techniczne pojazdu z USA?
Przed rejestracją samochodu z USA najpierw musisz wykonać badanie techniczne pojazdu. Konstrukcja aut z USA różni się od ich europejskich odpowiedników. Konieczne będzie zatem dokonanie pewnych przeróbek technicznych i dostosowanie samochodu do przepisów obowiązujących w Polsce.
Najczęstsze różnice między autami amerykańskimi i europejskimi to:
Auta z USA mają symetryczne reflektory. W Polsce pojazdy muszą być wyposażone w asymetryczne światła mijania. Dzięki temu lepiej oświetlają pobocze.
Większość aut z USA ma czerwone kierunkowskazy. Na polskich drogach wymagane są pomarańczowe światła.
Pojazdy z USA mają zazwyczaj pomarańczowe światła pozycyjne. W Polsce wymagane są światła koloru białego.
Auta z USA nie mają światła przeciwmgielnego. W Polsce jest to obowiązkowy element wyposażenia pojazdu.
- Licznik
Licznik amerykańskich aut pokazuje prędkość w milach (mp/h). W Polsce wymagany jest licznik prezentujący prędkość w kilometrach (km/h). Jeśli samochód ma obie skale na prędkościomierzu, to przejdzie pozytywnie badanie techniczne.
- Układ wydechowy
Normy emisji spalin obowiązujące w Europie są bardziej restrykcyjne od przepisów w USA. Dlatego po sprowadzeniu pojazdu konieczne może się okazać dostosowanie układu wydechowego do polskich przepisów.
Jeśli auto sprowadzone z USA zostanie przystosowane do wymogów obowiązujących w Polsce, to możesz udać się do stacji kontroli pojazdów w celu wykonania badania technicznego.
Jak zarejestrować samochód z USA jako klasyk?
Część samochodów z USA ma swoje europejskie odpowiedniki. Najlepszym przykładem jest Ford Mustang. To pozwala dostosować je do wymogów obowiązujących na europejskich drogach. Niestety wiele aut z USA, jak amerykańskie krążowniki szos, nie posiadają europejskich odpowiedników. Konsekwencją jest negatywny wynik badania technicznego. Co zrobić w takiej sytuacji? Jedynym rozwiązaniem jest rejestracja samochodu z USA jako pojazd zabytkowy.
W pierwszej kolejności powinieneś udać się do rzeczoznawcy, który wystawi opinię o możliwości uznania danego pojazdu za zabytkowy. Na podstawie tego dokumentu złożysz wniosek do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. To on decyduje o wpisaniu pojazdu do rejestru zabytków. Jeśli Twoje auto uzyska status klasyka, możesz udać się na stację diagnostyczną w celu przeprowadzenia badania technicznego. Po uzyskaniu pozytywnego wyniku zarejestrujesz samochód z USA jako pojazd zabytkowy.
Ubezpieczenie OC/AC
Jakie dokumenty są potrzebne przy rejestracji auta z USA?
Przed rejestracją samochodu z USA powinieneś przygotować wszystkie potrzebne dokumenty. Dzięki temu cała procedura przebiegnie sprawnie i bez zbędnych komplikacji. Pamiętaj, że oryginalny dowód rejestracyjny, karta pojazdu oraz umowa kupna-sprzedaży muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. Dotyczy to także potwierdzenia zapłaty cła i podatku VAT, jeśli zostały sporządzone w języku obcym.
W wydziale komunikacji powinieneś przedstawić następujące dokumenty:
- wypełniony wniosek o rejestrację samochodu z USA, który otrzymasz w urzędzie lub możesz pobrać przez Internet,
- dokument potwierdzający własność pojazdu (umowa kupna-sprzedaży, faktura),
- dowód przejścia odprawy celnej,
- potwierdzenie wniesienia opłat z tytułu cła, akcyzy i podatku VAT,
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- karta pojazdu, jeśli została wydana,
- dotychczasowe tablice rejestracyjne,
- zaświadczenie potwierdzające zaliczenie badania technicznego,
- dokument związany z recyklingiem pojazdu – dotyczy auta sprowadzonego przed 1 stycznia 2016 roku, które jest rejestrowane po raz pierwszy.
Na rejestrację pojazdu z USA masz 30 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Jeśli przekroczysz ten termin, możesz zostać ukarany grzywną w wysokości 200-1000 zł. Po pierwszej wizycie w wydziale komunikacji samochód zostanie zarejestrowany czasowo na 30 dni. Otrzymasz od urzędnika pozwolenie czasowe, tablice rejestracyjne i nalepkę kontrolną. W ciągu 30 dni urząd zarejestruje pojazd na stałe.
Ile kosztuje rejestracja samochodu z USA?
Rejestracja samochodu z USA wiąże się oczywiście z opłatami, jakie należy uiścić w wydziale komunikacji. Sumaryczne koszty obejmują:
- 54 zł za wydanie dowodu rejestracyjnego,
- 12,50 zł za komplet znaków legalizacyjnych,
- 13,50 zł za pozwolenie czasowe,
- 80 zł za tablice rejestracyjne,
- 1,50 zł z tytułu opłaty ewidencyjnej.
Od 4 września 2022 roku nie trzeba wyrabiać karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej na szybę. W przypadku indywidualnych tablic rejestracyjnych opłata za ich wydanie wynosi 1000 zł. Wysokość opłat związanych z rejestracją samochodu z USA to 161,50 zł lub 1081,50 zł w przypadku wydania indywidualnych tablic rejestracyjnych.
Ubezpieczenie OC/AC
Jak ubezpieczyć samochód sprowadzony z USA?
Oprócz rejestracji powinieneś także pamiętać o ubezpieczeniu pojazdu sprowadzonego z USA. Obowiązkowe OC należy wykupić najpóźniej w dniu rejestracji samochodu w polskim wydziale komunikacji. Pamiętaj, że zazwyczaj auto sprowadzone z USA jest wyrejestrowane. W takiej sytuacji najłatwiej wykupić krótkoterminowe OC na 30 dni. W tym czasie możesz bez przeszkód załatwić wszystkie formalności dotyczące importu i rejestracji samochodu z USA. Przed wygaśnięciem polisy krótkoterminowej należy wykupić obowiązkowe, całoroczne ubezpieczenie komunikacyjne. W ten sposób unikniesz ryzyka nałożenia kary przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Krótkoterminowe OC na 30 dni ma charakter jednorazowy i nie przedłuża się automatycznie.
Przy zakupie pojazdu z USA zwróć uwagę na jego certyfikat. Otrzymuje go każde auto w Stanach Zjednoczonych. Pojazdy importowane często mają certyfikat z tytułem „Salvage”. To oznacza, że samochód uczestniczył w kolizji. Zdarza się, gdy pracownicy wydziału komunikacji nie chcą zarejestrować takiego auta. Najczęściej dotyczy to sytuacji, gdy dokumentacja pojazdu jest niepełna. Na szczęście możesz sprawdzić auto przed zakupem bez konieczności organizowania wyprawy za Ocean. Do dyspozycji kierowców są narzędzia online (np. Carfax czy Autocheck), które pozwalają na weryfikację stanu i historii wybranego auta. Skorzystaj z nich, aby uniknąć niepotrzebnych nerwów przy rejestracji samochodu z USA.