Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie funkcje spełnia płyn chłodniczy?
- Jakie są rodzaje cieczy chłodniczych?
- Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy?
- W jaki sposób wymienić płyn chłodniczy?
- Jakich zasad przestrzegać przy wymianie i dolewaniu cieczy chłodzącej?
Jakie funkcje spełnia płyn chłodniczy?
Układ chłodniczy w samochodzie składa się z następujących elementów:
- chłodnica,
- pompa wody,
- termostat,
- przewody łączące poszczególne elementy,
- płyn chłodniczy.
Płyn chłodniczy ma odprowadzać nadmiar energii cieplnej z silnika do chłodnicy i tym samym zapewnić jednostce napędowej optymalne warunki pracy. Ciepło to powstaje w procesie spalania mieszanki paliwowej. Zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do uszkodzenia ważnych podzespołów jednostki napędowej.
Płyn chłodniczy ma odpowiedni skład chemiczny, dzięki któremu nie tylko odprowadza ciepło, ale także chroni poszczególne elementy układu przed osadzaniem się kamienia i rozwojem korozji. Ciecz chłodząca zawiera ok. 50% glikolu propylenowego lub etylowego. Obecność tego związku chroni przed zamarzaniem płynu w układzie podczas ujemnych temperatur.
Ubezpieczenie OC
Jakie są rodzaje płynów chłodniczych?
Wymieniając płyn chłodniczy w swoim aucie, kieruj się przede wszystkim zaleceniami producenta. Informację o rodzaju czynnika w chłodnicy znajdziesz w instrukcji obsługi oraz na etykiecie umieszczonej w okolicach silnika.
Aktualnie na rynku dostępne są 3 rodzaje płynów chłodniczych:
- IAT, czyli Inorganic Additive Technology – płyny zawierające dodatki nieorganiczne. Stosowane głównie w starszych autach, które są wyposażone w żeliwny blok silnika, aluminiową głowicę oraz lutowania z ołowiu. Używanie czynników IAT generuje większą ilość złogów w układzie chłodzenia. Dlatego też zalecana jest wymiana płynu chłodniczego co 2 lata.
- OAT, czyli Organic Acid Technology – płyny zawierające dodatek kwasów organicznych. Czynniki z tej grupy mają tolerancję szerszego zakresu temperatur od preparatów IAT. Poza tym nie wymagają tak częstej wymiany. Zalecane interwały to 4-5 lat. Płyny chłodnicze OAT są stosowane w nowoczesnych autach z aluminiowym blokiem i głowicą silnika.
- HOAT, Hybrid Organic Acid Technology – najnowocześniejsze płyny chłodnicze, które łączą zalety technologii IAT i OAT. Charakteryzują się wysoką odpornością na korozją. Nadają się do stosowania w starszych silnikach pracujących na czynniku IAT.
Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy?
W przypadku większości nowych aut producenci zalecają pierwszą wymianę płynu chłodniczego po 5 latach od daty produkcji pojazdu. Zabieg ten należy powtarzać co kolejne 2-4 lata (100-200 tysięcy kilometrów przebiegu). Pamiętaj, że poszczególni producenci ustalają indywidualne interwały wymiany dla danego modelu. Znajdziesz je w instrukcji obsługi swojego samochodu. W starszych autach, w których stosowane były preparaty krzemianowe (płyny nieorganiczne IAT o niebieskiej barwie), wymagana jest częstsza wymiana niż w przypadku nowoczesnych, bezkrzemianowych płynów (OAT/HOAT barwy czerwonej lub różowej).
Warto regularnie kontrolować parametry płynu chłodniczego. Szczególnie przed rozpoczęciem okresu zimowego. W tym celu powinieneś udać się do warsztatu wyposażonego w refraktometr. Właściwości płynu możesz także sprawdzić samodzielnie za pomocą aerometru. Musisz się jednak liczyć z dużo mniejszą dokładnością pomiaru. Analiza płynu chłodniczego bada jego temperaturę zamarzania i wrzenia. Standardem w przypadku dobrej jakości preparatów jest odporność na zamarzanie do temperatury nawet -37 stopni.
Według producentów wartością graniczną obligującą do wymiany jest -30 stopni. Pamiętaj także o regularnej kontroli poziomu płynu na zbiorniczku wyrównawczym. Ma to szczególnie duże znaczenie w okresie letnim, kiedy zwiększa się ryzyko „zagotowania” silnika. Kontrola poziomu płynu w czasie zimy pomaga zapobiec zamarzaniu kluczowych podzespołów.
Jeśli chcesz wiedzieć jak odpowiednio przygotować samochód na zimę, przeczytaj nasz artykuł „Jak przygotować auto do sezonu zimowego?”.
Ubezpieczenie OC/AC
Wymiana płynu chłodniczego – jak to zrobić krok po kroku?
Pamiętaj, aby wymianę płynu chłodniczego wykonywać przy zimnym silniku. W przeciwnym razie możesz łatwo poparzyć się rozgrzaną cieczą. Do wymiany płynu chłodniczego i przepłukania układu przygotuj:
- nową ciecz chłodzącą zgodną z zaleceniami producenta Twojego auta,
- wodę destylowaną,
- preparat płuczący (nie jest konieczny),
- wiadro lub miskę do zlewania starego płynu i brudnej wody,
- lejek.
Wymiana płynu chłodniczego składa się z 4 kroków:
1. Otwieranie zaworów
Otwórz korek zbiornika wyrównawczego i korek chłodnicy. Następnie odkręć zawór spustowy w dolnej części chłodnicy. Zużytego płynu nie wylewaj do kanalizacji. Należy go poddać utylizacji. Sprawdź także stan chłodnicy oraz ewentualne nieszczelności węży ciśnieniowych.
2. Płukanie układu chłodzenia
Przepłucz układ wodą destylowaną. Możesz do niej dodać preparat płuczący. W tym celu zamknij zawór spustowy i korek chłodnicy. Zalej układ wodą lub mieszanką. Odpal samochód i uruchom nawiew w kabinie, ustawiając maksymalną siłę i temperaturę. Odczekaj 15-20 minut, aż jednostka napędowa się nagrzeje. Następnie wyłącz silnik. Kiedy ostygnie, zlej całą zawartość układu przez zawór spustowy. Powtarzaj tę czynność do momentu, aż woda będzie miała neutralną, przezroczystą barwę.
3. Napełnianie układu nowym płynem
Przepłukany układ zalej nowym płynem chłodniczym do maksymalnego poziomu. Wskaże go kontrolka znajdująca się na zbiorniku wyrównawczym. Uruchom samochód i włącz gorący nawiew. Obserwuj poziom płynu na zbiorniczku wyrównawczym. Kiedy się obniży, dolej cieczy. Wymianę płynu chłodniczego możesz zakończyć w momencie, gdy nagrzewnica działa na maksimum, a poziom cieczy utrzymuje się na stałym poziomie.
4. Odpowietrzenie układu chłodzenia
Po wymianie płynu chłodniczego warto odpowietrzyć cały układ, aby wyeliminować pęcherze powietrza mogące znajdować się w obiegu. To zapewni optymalne warunki działania całego układu. Odkręć korek zbiorniczka wyrównawczego z płynem. Następnie uruchom silnik i obserwuj powierzchnię płynu. Mogą pojawić się na niej bąbelki powietrza. Co jakiś czas dolewaj płynu. Poczekaj, aż pęcherze powietrza przestaną pojawiać się na powierzchni. Podczas odpowietrzania pilnuj wskaźnika temperatury silnika. Kiedy osiągnie 90 stopni, postaraj się zakończyć cały proces w ciągu maksymalnie 5 minut.
Po wymianie płynu chłodniczego warto udać się na przejażdżkę. Po jej zakończeniu i ostygnięciu silnika sprawdź ponownie poziom płynu na zbiorniczku wyrównawczym.
Wymiana płynu chłodniczego – jakich zasad przestrzegać?
Podczas uzupełniania lub wymiany płynu chłodniczego przestrzegaj następujących zasad:
- Nie mieszaj różnych płynów chłodniczych. Chociaż niektóre typy można ze sobą łączyć, to najbezpieczniej jest dolać dokładnie tego samego preparatu.
- Nie wlewaj wody zamiast płynu chłodniczego. Woda ma zupełnie inną temperaturę wrzenia i zamarzania. Ponadto zawiera chlor, wapń oraz inne związki, które mogą przedostać się do jednostki napędowej. Popularna „kranówka” powoduje powstawanie kamienia, osadów oraz korozji na pompie wody i kanałach wodnych. Efektem może być zagotowanie silnika lub pęknięcie uszczelki pod głowicą. Przy ujemnych temperaturach istnieje ryzyko pęknięcia bloku jednostki napędowej w wyniku działania zamarzającej wody.
- Do płukania układu używaj wyłącznie wody destylowanej. Możesz ją zastosować także do rozrobienia koncentratu. W miesiącach letnich dozwolone jest dolewanie wody destylowanej do płynu chłodniczego.
- Nie czekaj, aż na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka płynu chłodniczego.
Ze starego płynu chłodniczego wytrącają się substancje, które osiadają na elementach układu. Powodują one obniżenie skuteczności chłodzenia silnika oraz słabsze ogrzewanie wnętrza pojazdu. Konsekwencją może być konieczność wymiany chłodnicy na nową. Jazda na zużytym płynie chłodniczym zwiększa ryzyko blokowania się termostatów i elektrozaworów, a także szybszego zużycia pompy wody. Regularna wymiana płynu chłodniczego pozwoli Ci uniknąć niespodziewanych awarii na drodze oraz kosztownych napraw u mechanika.