Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie zmiany weszły w życie 1 listopada 2022 roku
- Jak działa system eCall
Jakie zmiany wchodzą od 1 listopada?
Na samym początku listopada weszła w życia nowelizacja rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Nowe regulacje nakładają na pracowników stacji kolejny obowiązek.
W trakcie kontroli stanu pojazdu, diagnosta będzie musiał zweryfikować działanie systemu eCall, czyli systemu używanego w pojazdach w całej UE, który w razie wypadku drogowego automatycznie powiadamia odpowiednie służby i łączy się z najbliższą siecią alarmową. System eCall jest obowiązkowym wyposażeniem instalowanym w samochodach wyprodukowanych po 31 marca 2018 roku.
Według załącznika do nowelizacji diagnosta powinien sprawdzić jego obecność, stan i działanie, np.:
- sprawdzić sygnał GPS,
- sprawdzić elektroniczny moduł sterujący eCall,
- sprawdzić minimalny zestaw danych udostępnianych służbom przez urządzenie.
Badanie ma polegać na kontroli organoleptycznej, czyli na sprawdzeniu czy taki system jest zamontowany, w zasadzie poprzez sprawdzenie czy w pojeździe jest przycisk SOS.
Ubezpieczenie OC
Zmiany w klasyfikacji usterek
Wraz ze zmianą przepisów zmieniła się również klasyfikacja usterek stosowanych podczas oględzin pojazdów. Do tej pory awarie są klasyfikowane jako usterki drobne (UD), usterki istotne (UI) i oraz usterki stwarzające zagrożenie (USZ). Od 1 listopada 2022 r. podział przewiduje usterki drobne (UD), usterki poważne (UP) oraz usterki niebezpieczne (UN). Co to oznacza?
Przykładowo w razie wykrycia nieprawidłowości i stwierdzone zostaną usterki poważne, ich opis znajdzie się w zaświadczeniu wystawianym po badaniu technicznym. W takim przypadku, samochód nie przejdzie badania.
Warto zwrócić uwagę, że jeśli będą to usterki niebezpieczne, samochód nie przejdzie badania, a dodatkowo diagnosta będzie mógł zatrzymać Twój dowód rejestracyjny.