Znaczenie grubości bieżnika opon
Stan ogumienia samochodu ma bardzo duży wpływ na osiągi pojazdu i bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Bieżnik styka się bezpośrednio z podłożem, dlatego jest szczególnie ważny. Od jego stanu zależy nie tylko łatwość pokonywania zakrętów, ale przede wszystkim przyczepność do podłoża i droga hamowania, zwłaszcza w trudnych warunkach pogodowych. Im bieżnik jest płytszy w stosunku do pierwotnej grubości, tym właściwości ogumienia są gorsze.
Stan bieżnika i jego grubość ma kluczowe znaczenie zarówno w przypadku opon całorocznych, jak i sezonowych. Oczywiście na rynku istnieją gładkie modele (tzw. slicki), są jednak wykorzystywane głównie w sportach motorowych — na równych i przede wszystkim suchych nawierzchniach.
Z powyższych względów warto regularnie sprawdzać nie tylko grubość bieżnika, ale również stan całego ogumienia. Objawy zużycia opon są stosunkowo łatwe do rozpoznania i jeśli wystąpią, należy je wymienić na nowe.
Minimalna grubość bieżnika — ile wynosi?
Grubość bieżnika nowych opon, w zależności od producenta oraz ich rodzaju wynosi od 8 do 10 mm. W trakcie eksploatacji wartość ta ulega zmniejszeniu w wyniku ścierania się mieszanki gumowej. Wynikiem tego jest stopniowe pogarszanie się właściwości trakcyjnych ogumienia.
Minimalna prawnie dopuszczalna grubość bieżnika wynosi 1,6 mm — mniejsze wartości stwarzają duże niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego. W przypadku kontroli policja ma wtedy prawo ukarać kierowcę. Według aktualnego taryfikatora mandatów będzie to grzywna w wysokości nawet 3000 zł. Warto też o tym pamiętać z innego powodu — nieodpowiedni stan ogumienia może generować problemy, np. w związku z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela.
Choć według przepisów bieżnik o grubości np. 1,9 mm, 2,0 mm czy 2,4 mm nadaje się do dalszej eksploatacji, to w rzeczywistości zaleca się wymianę opon już wtedy, gdy będzie cieńszy niż 3-4 mm. Zgodnie z prawem nie trzeba tego robić, ale zdecydowanie warto, ze względu na kwestie bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Ubezpieczenie OC/AC
Sprawdzone metody mierzenia grubości bieżnika opony
Istnieje kilka sposobów na zmierzenie grubości ich bieżnika. Pierwszy z nich obejmuje wykorzystanie TWI, czyli specjalnych oznaczeń umieszczonych przez producenta. Mają formę niewielkich gumowych elementów o grubości 1,6 mm, które znajdują się w rowkach opony. Dzięki nim można więc łatwo sprawdzić, kiedy koniecznie trzeba wymienić ogumienie. Jeśli szczyt bieżnika zrówna się z wypustkami, będzie to oznaczać, że należy jak najszybciej zmienić opony, ponieważ są już mocno zużyte. Warto też wspomnieć, że niektóre modele posiadają cyfry, które ścierają się razem z bieżnikiem — w tym wypadku wystarczy skontrolować opony wzrokowo, aby sprawdzić głębokość rowków.
Niektóre modele ogumienia mogą nie posiadać oznaczeń ułatwiających weryfikację grubości bieżnika. W takim wypadku do pomiarów można użyć np. zapałki. Wystarczy włożyć ją delikatnie w rowek i złapać w taki sposób, aby można było odmierzyć później głębokość przy użyciu linijki. Grubość bieżnika zmierzysz również przy pomocy monety dwuzłotowej, której obwódka ma szerokość ok. 4,75 mm. Jeśli po włożeniu dwuzłotówki w rowek jej złota zewnętrzna część nie będzie wystawała od dołu, to znaczy, że bieżnik ma jeszcze bardzo duży zapas. Bardziej precyzyjne pomiary umożliwiają z kolei plastikowe przyrządy w formie niewielkiej karty lub mierniki cyfrowe. Są kompaktowe i świetnie sprawdzą się w dłuższej podróży, np. samochodem po Austrii.
Bez względu na to, w jaki sposób mierzysz grubość bieżnika opony, pamiętaj o skontrolowaniu go na każdej z nich. Dzięki temu sprawdzisz też, czy występuje nierównomierne zużycie ogumienia, np. większe tylko po lewej lub prawej stronie. Jego obecność może być objawem usterki, np. układu zawieszenia.