Czym są i co obejmują dodatkowe koszty leasingu?
Opłaty dodatkowe to każdy koszt związany z tym finansowaniem, który nie został uwzględniony w harmonogramie spłat. Jest to więc każdy wydatek, poza ratami miesięcznymi oraz opcjonalnym czynszem inicjalnym i wykupem. Opłaty dodatkowe są jednym z kluczowych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę przed podpisaniem umowy leasingowej. Niektóre z nich mogą mieć znaczny wpływ na całkowity koszt finansowania, a tym samym często decydują o tym, czy dana oferta jest opłacalna. Ich liczba, rodzaj i wysokość zależy w dużej mierze od samego leasingodawcy.
Opłaty dodatkowe w leasingu mogą obejmować np. koszty związane z obsługą finansowania (rejestracja pojazdu, zmiana danych w dowodzie rejestracyjnym), obowiązkowym ubezpieczeniem samochodu, przekroczeniem limitu kilometrów, wydaniem pozwolenia na korzystanie z auta przez osoby trzecie czy nawet podjęciem do rozpatrzenia wniosku o cesję leasingu.
Szczegółowe informacje dotyczące wszelkich stosowanych przez leasingodawcę opłat dodatkowych powinny znaleźć się w Tabeli Opłat i Prowizji lub Tabeli Opłat Dodatkowych. Warto więc je znaleźć i uważnie przestudiować, aby uniknąć np. kary za przejazd leasingowanym samochodem przez Słowację bez zgody firmy leasingowej.
Ubezpieczenie zewnętrzne w leasingu
Pierwszą, dość znaczącą opłatą dodatkową jest konieczność ubezpieczenia samochodu w leasingu. W tym przypadku oprócz podstawowej polisy OC wymagane będzie skorzystanie również z Autocasco, NNW czy nawet ubezpieczenia GAP (zależy to od polityki danej firmy leasingowej). Leasingobiorca ma dwie możliwości skorzystania z ochrony.
Pierwsza zakłada wykupienie pakietu oferowanego przez firmę leasingową. Nie zawsze jednak takie ubezpieczenie spełnia oczekiwania leasingobiorcy lub po prostu z jakiegokolwiek innego powodu chce wybrać ubezpieczyciela na własną rękę. Zwykle może to zrobić, jednak tzw. polisa zewnętrzna wiąże się często z kosztem za udzielenie pozwolenia i jej obsługę.
Co ciekawe, przy wyborze ubezpieczenia wewnętrznego niektóre firmy leasingowe mogą pobierać kolejną opłatę dodatkową za rozłożenie płatności za polisę na raty miesięczne. Ile wynosi? Od kilku do kilkunastu procent składki rocznej; często jest płatna jednorazowo przy uruchamianiu finansowani.
Rejestracja pojazdu będącego przedmiotem umowy leasingowej
W leasingu wszelkie formalności związane z rejestracją samochodu spoczywają na leasingodawcy. To on musi zadbać o dostarczenie odpowiednich dokumentów, wypełnić wnioski, odwiedzić Urząd Komunikacji, a przede wszystkim uiścić opłatę za zarejestrowanie samochodu objętego leasingiem.
W zależności od leasingodawcy, dodatkowy koszt może np. obejmować nie tylko samą cenę rejestracji auta, ale też marżę firmy leasingowej w wysokości kilkuset złotych. Może to wywoływać duże zdziwienie — zwłaszcza, że w czasie trwania umowy leasingobiorca nie jest przecież właścicielem pojazdu. Taka praktyka jest dosyć często stosowana, choć niektóre firmy rezygnują z pobierania opłaty całkowicie lub na czas trwania promocji lub oferty ograniczonej czasowo.
Opłata za serwisowanie samochodu w leasingu
Serwisowanie samochodu objętego umową leasingową, np.
regularna wymiana oleju w celu uniknięcia zatarcia silnika
, może być elementem pakietu dodatkowych usług, oferowanego przez leasingodawcę. Choć leasingobiorca nadal wtedy ponosi rzeczywisty koszt, to będzie mniejszy niż w sytuacji, gdy nie zdecyduje się na wykupienie takiego udogodnienia.
Niemal każdy samochód osobowy w leasingu musi być serwisowany w Autoryzowanych Stacjach Obsługi (ASO), właściwych ze względu na markę pojazdu. Ma to między innymi zapobiec utracie gwarancji w wyniku napraw w innych warsztatach samochodowych. Większość kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że usługi w ASO nie są tanie. Oczywiście wydatki związane z serwisem zależą też od samej marki i modelu, jednak będą stosunkowo duże w porównaniu z kosztem wizyty u „zwykłego” mechanika.
Warto jednak wiedzieć, że w przypadku drobnych zmian, obejmujących np. wymianę ogumienia na
— można to zrobić w dowolnym miejscu.Dodatkowy koszt za leasing auta używanego
Choć głównie leasing pojazdów dotyczy nowych samochodów, tym finansowaniem można również objąć auta używane (z pewnymi ograniczeniami, np. co do wieku przedmiotu umowy). W tym przypadku dodatkowy koszt dotyczy konieczności ustalenia ceny rynkowej wozu, gdzie musi to zrobić rzeczoznawca samochodowy. Warto jednak zaznaczyć, że opłata zwykle jest naliczana tylko wtedy, gdy wyceny dokonuje zewnętrzny specjalista.
Opóźnienia w spłacie i zmiana harmonogramu rat
Dodatkowe opłaty za opóźnienia w spłacie rat obejmują odsetki i ewentualne koszty wezwań czy upomnień, w postaci np. monitów. Za jedno takie pismo firma leasingowa dolicza do rachunku klienta nawet kilkadziesiąt złotych. Jeśli chodzi o wcześniej wspomniane odsetki, to nie mogą być wyższe niż maksymalne stawki ustawowe ( 22,5% w skali roku od 05.10.2023).
Leasingobiorca zostanie także obciążony kosztami za zmianę harmonogramu spłat rat, czy nadpłatę zobowiązania. Warto więc wcześniej dobrze przemyśleć, czy np. termin uregulowania transzy miesięcznej jest dobrze dopasowany do danej firmy. Jeśli nie, najczęściej możliwe będzie wynegocjowanie warunków umowy leasingowej i zmiana pierwotnych zapisów, zanim jeszcze zostanie podpisana.
Ubezpieczenie samochodu
Inne dodatkowe koszty leasingu, o których warto wiedzieć
Wcześniej wspomniane koszty to tylko kilka możliwych rodzajów opłat dodatkowych. Oprócz tego warto wymienić także inne ewentualne obciążenia, naliczane z tytułu:
- wykroczeń drogowych, takich jak np. mandat z fotoradaru (oczywiście kierowca będzie musiał opłacić także grzywnę za złamanie przepisów ruchu drogowego);
- zgody na wyjazd za granicę;
- zgody na korzystanie z pojazdu przez osobę trzecią;
- cesji umowy leasingu;
- zmiany danych leasingobiorcy;
- obsługi umowy;
- przedterminowego zakończenia finansowania (w wyniku szkody całkowitej kradzieży, czy wcześniejszego wykupu);
- zwrócenia przedmiotu umowy po terminie;
- przekroczenia limitu kilometrów;
- depozytu gwarancyjnego (na wypadek korzystania z przedmiotu leasingu niezgodnie z ustaleniami w umowie; możliwy do odzyskania po uregulowaniu ostatniej raty).
Oczywiście liczba obowiązujących opłat dodatkowych może różnić się w zależności od firmy leasingowej i oferty. Jak się okazuje, niektórzy leasingodawcy proponują inne rozwiązanie.
Roczna opłata administracyjna — alternatywa dla opłat dodatkowych
Część firm leasingowych rezygnuje większości z opłat dodatkowych, poza tymi związanymi z windykacją, na rzecz tzw. zryczałtowanej opłaty administracyjnej. Ma stałą wysokość i jest opłacana raz w miesiącu. Dzięki temu leasingodawca nie nalicza oddzielnej opłaty np. za
zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym
, ponieważ zostaje wliczona do wcześniej wspomnianego ryczałtu.Jednak także tutaj trzeba zachować pewną ostrożność i uważnie przeczytać Tabelę Opłat Dodatkowych. Może się okazać, że pomimo obecność zryczałtowanej opłaty administracyjnej, leasingobiorca nadal będzie musiał zapłacić za np. przekroczenie limitu kilometrów.