Rodzaje dróg szybkiego ruchu
Drogi szybkiego ruchu umożliwiają sprawne i komfortowe pokonywanie w szczególności dłuższych odległości. Do ich grona zaliczane są autostrady (klasa A) i tzw. ekspresówki (klasa S). Droga szybkiego ruchu może występować w dwóch wariantach:
- jednojezdniowej,
- dwujezdniowej.
Dwie lub jedną jezdnię mogą mieć jedynie drogi ekspresowe. Autostrady, według definicji podanej w Ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, muszą posiadać oddzielne jezdnie dla obu kierunków ruchu, oddzielone od siebie pasem dzielącym. W wyjątkowych sytuacjach mogą mieć jedną jezdnię, np. na obszarze prac remontowych. Nie ma jednak polskiej darmowej lub płatnej autostrady, która domyślnie jest jednojezdniowa.
Pierwsza zasadnicza różnica jest więc następująca: droga szybkiego ruchu dwujezdniowa może być zarówno autostradą, jak i drogą ekspresową. Z kolei drogi jednojezdniowe występują jedynie jako tzw. ekspresówki.
Drogi szybkiego ruchu dwujezdniowe i jednojezdniowe — znaki drogowe
Kolejne różnice między takimi drogami dotyczą ich oznaczeń. Podstawowe znaki drogowe na polskiej autostradzie to przede wszystkim D-9 i D-10, które kolejno informują o jej początku lub kontynuacji i końcu.
Początek lub kontynuację i koniec drogi ekspresowej sygnalizują inne oznaczenia, czyli znaki D-7 i D-8.
Drogi szybkiego ruchu jednojezdniowe i dwujezdniowe mogą charakteryzować się też innymi różnicami w oznaczeniach. Powyższe znaki są jednak podstawą, jeśli chodzi o rozróżnienie tych dwóch tras.
Droga szybkiego ruchu dwujezdniowa a jednojezdniowa — ograniczenia prędkości
Zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami prędkości, samochody osobowe, motocykle i pojazdy o DMC do 3,5 t mogą poruszać się po jednojezdniowych drogach szybkiego ruchu z prędkością do 100 km/h. W przypadku dwujezdniowych ekspresówek limit wzrasta do 120 km/h. Najszybciej można pojechać na autostradzie, gdzie ograniczenie wynosi 140 km/h.
Trzeba jednak zaznaczyć, że zarządca drogi ma prawo wprowadzić dodatkowe limity. Będzie tak w przypadku m.in. nienormatywnego łuku, prac remontowych czy innych uwarunkowań technicznych trasy. Zwykle należy też zachować dużo niższą prędkość w obrębie węzłów autostradowych i tych na ekspresówce czy wyznaczonych miejsc na postój.
Zwracanie uwagi na znaki i stosowanie się do przepisów jest jedną z podstawowych zasad bezpiecznego poruszania się po autostradzie w Polsce. Dlatego też warto zawsze pamiętać o obowiązujących ograniczeniach prędkości i w ten sposób zminimalizować ryzyko kolizji lub wypadku
Ubezpieczenie OC/AC
Holowanie na drogach szybkiego ruchu
Jednojezdniowe drogi szybkiego ruchu dopuszczają możliwość holowania samochodu innym pojazdem przy użyciu linki holowniczej — taka sama zasada obowiązuje również w przypadku dwujezdniowych ekspresówek. Należy jednak pamiętać o spełnieniu podstawowych przepisów, obejmujących m.in. umieszczenie trójkąta ostrzegawczego z tyłu holowanego auta.
Jeśli dojdzie do awarii na autostradzie, konieczne będzie wezwanie pomocy drogowej. Na drogach dwujezdniowych z ograniczeniem prędkości do 140 km/h holować mogą jedynie specjalnie przeznaczone do tego pojazdy (potocznie nazywane lawetami).
Poważniejsza usterka w trakcie jazdy autostradą może zdarzyć się każdemu kierowcy. Z tego względu, aby uniknąć niepotrzebnego stresu i móc szybko rozwiązać powstały problem, warto pomyśleć o wykupieniu dodatkowej ochrony, np. w postaci ubezpieczenia assistance, które oferuje m.in. pokrycie kosztów pomocy serwisowej i holowania.
Autostrady i drogi ekspresowe — opłata za przejazd
Niektórzy kierowcy mogą zastanawiać się, czy jazda niektórymi drogami ekspresowymi wymaga zapłaty za przejazd. W przypadku motocykli, samochodów osobowych i pojazdów o DMC do 3,5 t poruszanie się drogami ekspresowymi jest całkowicie bezpłatne. Kierowcy np. ciężarówek są jednak objęci systemem e-TOLL.
Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku autostrad — choć większość takich dróg jest obecnie darmowa dla pojazdów o DMC do 3,5 t (przykładem niech będzie A1), to niektóre z nich nadal są płatne. Na szczęście autostrady z płatnymi odcinkami łatwo rozpoznać i zlokalizować, np. dzięki aplikacjom do nawigacji samochodowej.