Zbycie pojazdu — kto musi zgłosić i jakie obowiązują terminy?
Zbycie auta osobowego, motocykla lub innego pojazdu mechanicznego dopuszczonego do ruchu drogowego jest obowiązkowe od 1 stycznia 2020 roku. Zawiadomienie musi zostać wysłane w terminie maksymalnie 30 dni od daty na umowie sprzedaży czy darowizny.
Obowiązek złożenia zawiadomienia spoczywa na dotychczasowym właścicielu lub właścicielach danego pojazdu. W innym wypadku istnieje ryzyko otrzymania kary finansowej w kwocie od 200 do nawet 1 000 zł. Co ważne, od stycznia 2024 roku grzywny związane ze zbyciem i nabyciem pojazdów będą wyższe.
Na szczęście wysłanie zawiadomienia jest bardzo proste — do wypełnienia wniosku wystarczą tylko podstawowe dane. W przypadku złożenia deklaracji przez internet cały proces zajmuje tylko kilka minut.
Informacje potrzebne do zgłoszenia zbycia pojazdu
Aby móc zawiadomić urząd o sprzedaży lub darowiźnie samochodu, należy przede wszystkim przygotować poniższe dane:
- marka, typ, model pojazdu;
- numer VIN (lub inny wymagany numer identyfikacyjny, np. ramy);
- dotychczasowy numer rejestracyjny;
- dane nabywcy.
Dodatkowo należy także wykonać skan lub zdjęcie dokumentu potwierdzającego fakt zbycia auta, np. umowy kupna-sprzedaży samochodu.
Ubezpieczenie OC/AC
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu — możliwe sposoby
Zbycie samochodu możesz zgłosić osobiście, listownie lub (co jest najszybszą metodą) przez internet. W przypadku dwóch pierwszych sposobów konieczne będzie posiadanie wydrukowanego wniosku — gotowe do wypełnienia wzory znajdziesz w urzędzie czy starostwie powiatowym lub na ich stronach internetowych.
Do wysłania zgłoszenia sprzedaży przez internet będzie potrzebny podpis kwalifikowany lub profil zaufany, który przyda się też np. do aktywowania elektronicznego prawa jazdy w serwisie mObywatel. Aby załatwić sprawę online, należy:
- Zalogować się na stronie gov.pl
- Wybrać sekcję „Kierowcy i Pojazdy” (po lewej stronie).
- Na liście znaleźć dane auto i kliknąć opcję „Zgłoś zbycie pojazdu”.
- Wpisać wymagane informacje, np. datę zbycia auta.
- Dołączyć odpowiednie załączniki.
- Zaadresować formularz do Wydziału Komunikacji/Spraw Obywatelskich jednostki właściwej ze względu na miejsce zamieszkania (starostwa powiatowego, urzędu miasta lub dzielnicy).
- Sprawdzić poprawność danych, podpisać dokument i złożyć wniosek.
- To wszystko! Na skrzynkę w portalu gov otrzymasz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
Jeśli wysyłasz zawiadomienie listownie lub osobiście, pamiętaj o tym, że zgłoszenie także musi zostać złożone w odpowiednim urzędzie. Dodatkowo jeśli auto miało współwłaścicieli, w wydziale komunikacji muszą stawić się wszyscy lub konieczne będzie sporządzenie upoważnienia w formie pełnomocnictwa.
Zbycie auta — pamiętaj o powiadomieniu ubezpieczyciela
Oprócz zawiadomienia właściwego urzędu musisz też pamiętać o zgłoszeniu sprzedaży lub darowizny pojazdu ubezpieczycielowi, u którego masz wykupioną polisę OC. Czas wysłania zawiadomienia wynosi 14 dni od momentu zbycia samochodu.
To bardzo ważne, ponieważ jeśli tego nie zrobisz, odpowiedzialność za obowiązkowe ubezpieczenie dalej będzie spoczywać na Tobie, a nie na nowym właścicielu. Może to z kolei generować dodatkowe problemy. Mowa tu nie tylko o utracie zniżek za bezszkodową jazdę, jeśli po zbyciu pojazdu dojdzie do kolizji lub wypadku, ale też automatycznym przedłużeniu ochrony i obowiązku uregulowania kolejnej składki.
Sprzedaż pojazdu można zgłosić osobiście w placówce ubezpieczyciela, wysłać dokument pocztą, mailem lub skorzystać z dedykowanego formularza dotyczącego zmiany własności przedmiotu ubezpieczenia. W zgłoszeniu należy zawrzeć informacje dotyczące zbywcy, nabywcy i pojazdu, numer polisy OC czy termin przekazania auta. Dodatkowo warto załączyć również skan lub zdjęcie umowy sprzedaży lub darowizny.