Samochód

Zbycie pojazdu - jak i gdzie zgłosić?

Przy każdej sprzedaży lub darowiźnie pojazdu dochodzi do jego zbycia przez dotychczasowego właściciela. Taka sytuacja wiąże się z koniecznością zgłoszenia zmiany własności. Można to zrobić całkowicie przez internet i przy minimalnej liczbie formalności. Trzeba jednak pamiętać o odpowiednich terminach i wysłaniu zawiadomienia — nie tylko do urzędu, ale też ubezpieczyciela.

Mężczyzna w aucie

Na czym polega zbycie pojazdu?

Do zbycia pojazdu dochodzi w przypadku jego sprzedaży lub np. darowizny samochodu. Dotychczasowy właściciel przekazuje tym samym prawo własności kupującemu lub obdarowanemu. Zgodnie z obowiązującymi przepisami (Art. 78. Ustawy Prawo o ruchu drogowym), sprzedaż lub darowizna wiąże się z obowiązkiem zgłoszenia zbycia pojazdu. Brak zawiadomienia odpowiednich jednostek może skutkować nie tylko karą finansową, ale również innymi przykrymi konsekwencjami. Samo zgłoszenie nie wymaga wielu formalności. Co ważne, zawiadomienie o zbyciu pojazdu można szybko i wygodnie wysłać przez internet. 

 

Zbycie pojazdu — kto musi je zgłosić?

Zbycie pojazdu zgłasza dotychczasowy właściciel, który darował lub sprzedał samochód osobowy, ewentualnie także pełnomocnik. W sytuacji, gdy jest kilku współwłaścicieli, wniosek może złożyć np. tylko jeden z nich — jednak pod warunkiem udzielenia przez resztę pełnomocnictwa lub dostarczenia stosownych oświadczeń.

Trzeba jednak pamiętać, że przy zgłoszeniu sprzedaży lub darowizny nadal konieczne będzie przedstawienie do wglądu dokumentów tożsamości każdej osoby, która miała prawo do danego pojazdu.

Co ciekawe, istnieje sytuacja, gdy nie ma obowiązku zgłoszenia zbycia pojazdu. Dzieje się tak w przypadku przekazania samochodu w spadku. Z oczywistych przyczyn wysłanie zgłoszenia przez dotychczasowego właściciela nie jest możliwe.

 

Zbycie pojazdu musisz zgłosić w dwóch miejscach

Jeśli dany pojazd został np. sprzedany, należy ten fakt zgłosić do Wydziału Komunikacji lub Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych w urzędzie właściwym dla miejsca zamieszkania dotychczasowego właściciela (starostwo powiatowe, urząd miasta) lub WOM urzędu dzielnicy w Warszawie. Wniosek można złożyć osobiście, listownie lub przez internet.

Oprócz zawiadomienia urzędu konieczne będzie również zgłoszenie zbycia do ubezpieczyciela, u którego zostało wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC i ewentualnie dodatkowa ochrona na dany pojazd. Można to zrobić pisemnie, wysłać wiadomość mailową lub skorzystać z internetowego formularza na stronie danego towarzystwa ubezpieczeniowego.
 

Termin na zgłoszenie zbycia pojazdu — co grozi za niedopełnienie obowiązku?

Na zawiadomienie urzędu masz 30 dni od dnia zbycia pojazdu (czyli np. daty na umowie kupna-sprzedaży samochodu). Pamiętaj także o powiadomieniu ubezpieczyciela w ciągu maksymalnie 14 dni.

Za niedopełnienie urzędowego obowiązku grozi kara finansowa, która od 1 stycznia 2024 roku wynosi 250 zł. Co więcej, brak informacji w systemie CEPiK o zmianie właściciela stwarza ryzyko pojawienia się dodatkowych problemów, jeśli np. danym pojazdem zostanie popełnione przestępstwo lub wykroczenie.

Z drugiej strony, jeśli nie zgłosisz zbycia pojazdu ubezpieczycielowi, narażasz się na konieczność opłacenia kolejnej składki lub np. utraty zniżek za bezszkodową jazdę, jeśli obecny właściciel spowoduje kolizję czy wypadek drogowy. Wynika to z faktu, że pomimo np. sprzedaży, w oczach towarzystwa ubezpieczeniowego formalnie nadal figurujesz jako osoba, która ma prawa własności do danego samochodu lub motocykla.
 

Ubezpieczenie samochodu 

Zbycie pojazdu online najszybszą metodą zgłoszenia

Aby zgłosić zbycie samochodu w urzędzie przez internet, musisz mieć certyfikat kwalifikowany, aktywną aplikację mObywatel lub Profil Zaufany, które pozwolą potwierdzić Twoją tożsamość. Ten ostatni możesz łatwo założyć przy wykorzystaniu serwisu bankowości elektronicznej swojego banku. Po przygotowaniu wszystkich informacji i dokumentów, wystarczy:

  1. Wejść na tę rządową stronę: Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu, na przykład sprzedaż, kupno, darowiznę.
  2. Odpowiedzieć na zadane pytania.
  3. Wybrać opcję zgłoszenia przez internet i kliknąć przycisk „ZŁÓŻ WNIOSEK”.
  4. Zalogować się preferowaną metodą.
  5. Wybrać dany pojazd i opcję „Zgłoś zbycie”.
  6. Postępować według przedstawionych na ekranie instrukcji.

Po wysłaniu dokumentów zostanie wygenerowane urzędowe poświadczenie przedłożenia, wysłane na skrzynkę ePUAP. Wniosek jest rejestrowany od momentu trafienia do urzędu.

W przypadku zgłoszenia zbycia do towarzystwa ubezpieczeniowego, można skorzystać z formularza online dostępnego bezpośrednio z poziomu strony internetowej ubezpieczyciela lub wysłać wiadomość mail ze wszystkimi wymaganymi informacjami i dokumentami. Jeśli masz wątpliwości, jak zrobić to poprawnie, zawsze możesz skontaktować się z infolinią towarzystwa ubezpieczeniowego.
 

Czy zgłoszenie zbycia pojazdu jest płatne?

Samo zgłoszenie zbycia pojazdu jest całkowicie bezpłatne. Jedyną opłatą może być jedynie koszt udzielenia pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. Wyjątkiem będzie jednak sytuacja, gdy pełnomocnik jest członkiem najbliższej rodziny. Wtedy opłata za udzielenie pełnomocnictwa nie obowiązuje.

Oczywiście pośrednim kosztem może być np. opłata pocztowa za wysłanie zawiadomienia listownie, jeśli z jakiegoś powodu zbywca nie może stawić się osobiście w urzędzie lub dopełnić formalności przez internet.
 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady