Warunki klimatyczne a wybór opon
Jednym z najważniejszych czynników przy wyborze nowego kompletu jest dopasowanie ich rodzaju do warunków panujących na drodze. Zgodnie z tą klasyfikacją, można wyróżnić trzy typy: opony letnie, zimowe i wielosezonowe.
Ogumienie letnie, jak sama nazwa wskazuje, jest przeznaczone do użytku w cieplejszych okresach roku, kiedy temperatura nie spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Charakteryzuje się bardzo dobrymi właściwościami trakcyjnymi i wysoką efektywnością paliwową nie tylko na suchej, ale również mokrej jezdni. Niestety, w niskich temperaturach dochodzi do dużego spadku osiągów opon letnich (m.in. ze względu na to, że mieszanka gumowa staje się zbyt twarda). Dodatkowo jazda po zaśnieżonych drogach na takim komplecie jest wyjątkowo niebezpieczna. Dlatego w momencie spadku średniej temperatury w okolice wcześniej wspomnianej wartości warto wymienić opony z letnich na zimowe.
Bardziej miękka mieszanka gumowa tzw. zimówek, zapewnia z kolei odpowiednią przyczepność w niskich temperaturach. Takie ogumienie oczywiście będzie gwarancją bezpiecznej jazdy zimą po zaśnieżonych drogach. Niestety, użytkowanie opon zimowych w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza skutkuje bardzo szybkim zużywaniem się bieżnika i możliwością łatwego ich uszkodzenia; generuje też nadmierny hałas.
Opony całoroczne zachowują pewien kompromis między kompletami sezonowymi. Choć są relatywnie droższe, umożliwiają bezpieczną i komfortową jazdę przez cały rok. Jeśli poruszasz się głównie po utwardzonych, regularnie odśnieżanych drogach (np. w mieście) i nie pokonujesz więcej niż ok. 10 tys. km rocznie, to opony wielosezonowe będą najkorzystniejszym rozwiązaniem.
Rozmiar opon samochodowych
Kiedy już zdecydujesz się na wybranie kompletu zimowego, całorocznego lub letniego, musisz dostosować rozmiar opon do swojego pojazdu. Odpowiednia informacja znajduje się na ich bokach oraz etykietach produktowych. Na rozmiar opony składają się trzy elementy, takie jak:
- szerokość w milimetrach, np. 255;
- wysokość (procentowy stosunek wysokości do szerokości), np. 65;
- średnica felgi w calach, np. R18 (symbol “R” oznacza oponę radialną; może występować również oznaczenie “T”, oznaczające ogumienie bezdętkowe).
Jak wyszukać informacje o zalecanym rozmiarze opon do danego pojazdu? Znajdziesz je m.in. w instrukcji pojazdu, książce serwisowej, internetowych konfiguratorach czy naklejce informacyjnej umieszczonej np. w schowku.
Przestrzeganie rozmiaru jest ważne, ponieważ np. zbyt duże opony mogą skutkować błędami odczytu systemów elektronicznych (m.in. ABS, TCS), uszkodzeniem nadwozia czy zmianą geometrii zawieszenia. Z drugiej strony niekiedy dopuszczalne jest zamontowanie opon o nieco mniejszej średnicy.
Ubezpieczenie OC/AC
Indeks nośności i prędkości
Tuż obok informacji o rozmiarze bezpośrednio na oponie znajdziesz również informację dotyczącą indeksu nośności, oznaczoną dwucyfrową liczbą. Taki wskaźnik określa dopuszczalne obciążenie dla danej opony przy maksymalnej bezpiecznej prędkości. Jego przekroczenie stwarza ryzyko jej uszkodzenia lub zniszczenia. Przykład: indeks nośności 80 oznacza, że maksymalne obciążenie jednej opony to 450 kg. Wartość ta powinna więc być dostosowana do zaleceń producenta pojazdu. UWAGA: ze względu na dużą masę, do samochodów elektrycznych i hybrydowych zaleca się stosowanie opon o dużej nośności (oznaczenie HL).
Równie ważny jest indeks prędkości, wyrażany literami alfabetu (np. N, T, S, U), który określa maksymalną dopuszczalną prędkość pojazdu przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu. Poniżej znajdziesz przykładowe oznaczenia indeksu prędkości:
- R - 170 km/h;
- T - 190 km/h;
- V - 240 km/h.
Pamiętaj, aby nigdy nie zakładać ogumienia z niższym indeksem prędkości, niż ten początkowy. Z drugiej strony nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować komplet wyższej klasy, który dopuszcza szybszą jazdę przy maksymalnym obciążeniu.
Rzeźba bieżnika
Środkowa część opony jest jej bardzo ważnym elementem, ponieważ ma bezpośredni kontakt z podłożem. Z tego względu na osiągi i komfort będzie miała wpływ nie tylko grubość bieżnika, ale również jego rzeźba. Można wyróżnić kilka jej rodzajów, m.in.:
- asymetryczna – składa się z trzech stref, gdzie każda z nich zapewnia przyczepność w odmiennych warunkach. Opony z tym bieżnikiem bardzo dobrze przenoszą moc pojazdu i dobrze trzymają się na zakrętach, dlatego sprawdzą się przy bardziej dynamicznym stylu jazdy;
- blokowa – stworzona z niezależnych bloków połączonych rowkami. Dobrze odprowadza wodę i zapewnia odpowiednią stabilizację w niekorzystnych warunkach, choć zużywa się stosunkowo szybko;
- kierunkowa – bieżnik ma kształt tzw. jodełki. Zapewnia świetne właściwości trakcyjne na śniegu, gdzie dodatkowo skraca drogę hamowania na mokrej jezdni. Najczęściej występuje w oponach zimowych. Ogumienie z taką rzeźbą jest jednak stosunkowo głośne.
- ciągnąca – z rowkami ułożonymi prostopadle do kierunku jazdy. Ze względu na wybitne właściwości trakcyjne często występuje w oponach terenowych.
Można się również spotkać z rzeźbami bieżnika żebrową lub mieszaną, które często stosuje się w większych pojazdach, np, autobusach i samochodach ciężarowych. Warto też zaznaczyć, że na rynku dostępne są specjalistyczne opony typu slick, czyli gładkie, bez bieżnika. Stosowane są w sportach motorowych, na gładkich i utwardzonych nawierzchniach (np. torach wyścigowych).
Informacje na etykiecie danego modelu
Ostatnim, ale równie ważnym czynnikiem, są dane zawarte na specjalnej etykiecie opony. Ma ona formę naklejki i zawiera informacje obejmujące generowany hałas (w dB) przy prędkości 80 km/h, a także opór toczenia i drogę hamowania na mokrej nawierzchni, według 5-stopniowej klasyfikacji (od A do E).
Etykieta pozwala również sprawdzić, czy dany model opon otrzymał homologację na jazdę po zaśnieżonych i oblodzonych drogach (dla kompletów zimowych i całorocznych). Jeśli tak, obok piktogramu dotyczącego poziomu hałasu powinno znaleźć się oznaczenie 3PMSF i/lub tzw. symbol alpejski, czyli płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich.