Zmiana pasa ruchu na autostradzie — przepisy
Obok omijania, wymijania i wyprzedzania, zmiana pasa ruchu jest manewrem niezwykle często przeprowadzanym na drogach, w tym także na autostradach. Zasady jego wykonania określa Art. 22. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym. Prawidłowa zmiana pasa obejmuje przede wszystkim:
- ustąpienie pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie, na który zamierzasz wjechać, a także kierowcy, który wjeżdża na niego z prawej strony;
- zasygnalizowanie odpowiednio wcześniej zamiar zmiany pasa ruchu i wyłączenie kierunkowskazu niezwłocznie po wykonaniu manewru.
Jeśli jedziesz dwupasmowym odcinkiem autostrady A2 prawym pasem i chcesz zmienić pas ruchu, musisz ustąpić pierwszeństwa kierowcom jadącym lewą stroną jezdni, a także odpowiednio wcześniej włączyć kierunkowskaz (zanim rozpoczniesz manewr).
W przypadku odcinków z trzema pasami na jezdni sytuacja wygląda jednak nieco inaczej. Załóżmy, że znajdujesz się na lewym pasie autostrady i chcesz zjechać na ten środkowy — jednak w tym samym czasie kierowca na prawej stronie jezdni sygnalizuje zamiar wykonania tego samego manewru. Według przepisów pierwszeństwo ma pojazd po prawej stronie.
Jazda na suwak na autostradzie
Z manewrem zmiany pasa wiąże się także tzw. jazda na suwak, która jest jedną z ważniejszych reguł poruszania się po autostradzie w korku. W Art. 22. Ustawy Prawo o ruchu drogowym istnieje nawet specjalny zapis. Według niego kierujący ma obowiązek umożliwienia zmiany pasa pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości, jeśli ten nie może kontynuować jazdy z powodu wystąpienia przeszkody lub zanikania pasa, na którym się znajduje.
Jeśli dwujezdniowa droga szybkiego ruchu ma więcej niż dwa pasy na jezdni i kontynuowanie jazdy jest możliwe tylko na środkowym, to należy umożliwić zmianę pasa najpierw pojazdowi z prawej, a następnie lewej strony. Dzięki temu jazda przez korek autostradowy będzie nie tylko płynniejsza, ale też bardziej bezpieczna.
Niestosowanie się do przepisów związanych z jazdą na suwak grozi otrzymaniem grzywny. Warto więc o nich pamiętać, aby uniknąć mandatu na autostradzie.
Jak bezpiecznie zmieniać pas na autostradzie — ważne zasady
Oprócz przepisów znaczenie ma także to, czy wykonujemy ten manewr maksymalnie bezpiecznie. To szczególnie ważne, przede wszystkim ze względu na wysokie ograniczenie prędkości na autostradzie. Aby bezpiecznie zmienić pas ruchu:
- patrz w lusterka – sprawdź, czy pas, na który chcesz wjechać, jest wolny lub ma wystarczająco dużo wolnej przestrzeni. Miej oczy dookoła głowy i zwróć szczególną uwagę na pojazdy z tyłu;
- zachowaj odpowiednią odległość od innych uczestników ruchu – musi wynosić przynajmniej połowę liczby km/h, z jaką się poruszasz;
- korzystaj z kierunkowskazów – zasygnalizuj zamiar zmiany pasa ruchu, zanim jeszcze zaczniesz go egzekwować. Gdy już go wykonasz, niezwłocznie wyłącz sygnalizator;
- nie wykonuj gwałtownych ruchów – w przypadku stosunkowo dużych prędkości na autostradzie wystarczy delikatny, prawie niezauważalny ruch kierownicą. Staraj się zrobić to spokojnie i najpłynniej, jak to możliwe,
- nie wymuszaj pierwszeństwa – zadbaj o to, aby inni uczestnicy ruchu drogowego nie byli zmuszeni np. do znacznego zwolnienia czy nawet awaryjnego hamowania,
- dostosuj prędkość – nie tylko do przepisów, ale też warunków na drodze czy natężenia ruchu. Intensywne opady deszczu mają duży wpływ m.in. na drogę hamowania;
- stosuj zasadę ograniczonego zaufania – staraj się przewidywać zachowania innych kierowców na drodze.
Pamiętaj też o prawidłowym wykonaniu manewru na pasie wyłączającym, np. w obrębie węzła autostradowego. Należy na niego wjechać ze stałą prędkością i dopiero wtedy płynnie ją zmniejszać. Z kolei na pasie włączającym (rozbiegowym) staraj się wykorzystać całą jego długość, aby móc osiągnąć prędkość zbliżoną do tej, z którą poruszają się inne pojazdy.
Niebezpieczna zmiana pasa ruchu — możliwe konsekwencje
Nieprzepisowy manewr zmiany pasa ruchu na autostradzie jest skrajnie niebezpieczny, ponieważ może prowadzić do groźnej kolizji, wypadku, a niekiedy nawet karambolu. Według aktualnego taryfikatora mandatów kara za wymuszenie pierwszeństwa to 2 500 zł i 5 p.k. Jeśli w wyniku wykroczenia dojdzie do zderzenia pojazdów, kierowca naraża się na dodatkowe grzywny i punkty karne.
Należy podkreślić, że niestosowanie się do wcześniej wspomnianej jazdy na suwak jest karane innym mandatem. Za utrudnianie zmiany pasa innym kierowcom grozi mandat w wysokości do 500 zł i nawet 8 p.k. Warto więc jeździć przepisowo i bezpiecznie, aby uniknąć przykrych konsekwencji i zminimalizować ryzyko wypadku.