Samochód

Jak wybrać najlepsze opony całoroczne?

Opony całoroczne to świetne rozwiązanie dla osób, które szukają oszczędności i wygody. Aby móc wybrać najlepszy komplet do swojego samochodu, warto wziąć pod uwagę nie tylko tak oczywiste parametry, jak odpowiedni rozmiar, ale m.in. także opór toczenia, indeks prędkości czy rzeźbę bieżnika. 

Samochód jedzie po drodze zimą

Najważniejsze właściwości opon całorocznych

Opony całoroczne są rozwiązaniem pośrednim między ogumieniem zimowym i letnim. Charakteryzują się takimi właściwościami, które umożliwiają bezpieczną i komfortową jazdę przez cały rok, bez konieczności wymiany opon z zimowych na letnie i odwrotnie. Ogumienie uniwersalne ma nieco inną od sezonówek rzeźbę bieżnika i skład mieszanki gumowej. Środkowa część opon całorocznych przypomina zimówki, aby zapewnić dobrą przyczepność na śniegu. Z drugiej strony, boki bieżnika o gładkich klockach wyglądają jak te w typowych oponach na lato. Bardzo często komplety wielosezonowe mają również rowki zapobiegające występowaniu zjawiska akwaplanacji, czyli utraty przyczepności na mokrej nawierzchni wskutek tworzenia się warstwy wody między oponą a jezdnią.

Warto także zaznaczyć, że ogumienie całoroczne jest twardsze od zimowego, dzięki czemu nie zużywa się tak szybko w wyższych temperaturach i na suchej nawierzchni. Dodatkowo mieszanka gumy wzbogacona o krzemionkę, silikon czy oleje gwarantują odpowiednią elastyczność w sezonie zimowym.

Opony całoroczne można stosować do samochodów o różnych rodzajach nadwozia i masie całkowitej. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że sens zakupu takiego kompletu zależy w dużej mierze od samego kierowcy. Opony wielosezonowe najlepiej sprawdzą się przy stosunkowo niewielkich przebiegach rocznych (10-15 tys. km), kompaktowych autach i spokojnej jeździe po odśnieżonych drogach, np. w mieście.

 

Oznaczenia opon całorocznych i czas eksploatacji

Aby móc sprawdzić, czy dany komplet jest całoroczny, wystarczy spojrzeć na bok opony. Ogumienie wielosezonowe jest oznaczone symbolami M+S (czyli Mud & Snow) i 3PMSF (Three-Peak Mountain Snow Flake; płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich). Dodatkowo na oponie powinny znaleźć się takie oznaczenia, jak np. 4Seasons, All Weather czy All Seasons.

Czas przydatności do użycia kompletów wielosezonowych wynosi ok. 10 lat. Trzeba jednak wiedzieć, że przy ciągłej eksploatacji czas ten ulega skróceniu do ok. 5-6 lat, jednak pod warunkiem niewielkich przebiegów rocznych i stałej kontroli ciśnienia oraz głębokości bieżnika. W przypadku rozpoznania zużycia opon przed upływem tego okresu nadal trzeba je wymienić na nowe.

 

Ubezpieczenie OC

Szukasz najlepszych opon całorocznych? Zwróć uwagę na te cechy

Przy wyborze opon całorocznych musisz wziąć pod uwagę przede wszystkich na takie cechy, jak:

  • rozmiar;
  • rzeźba bieżnika;
  • indeks nośności;
  • indeks prędkości
  • data produkcji;
  • efektywność paliwowa i hamowania na mokrej nawierzchni;
  • hałas.

Poniżej znajdziesz szczegółowe omówienie każdej z nich.

 

Rozmiar

Wielkość opony musi odpowiadać zaleceniom producenta. Informacja na temat rozmiaru znajduje się na jej bocznej ścianie w formie trzech wartości, np. 155/70 R13. Pierwsza opisuje szerokość, druga profil, a trzecia — średnicę. Warto przestrzegać przestrzegać zaleceń, ponieważ np. zwiększenie rozmiaru opony dodatkowo obciąża układ hamulcowy i napędowy. Dodatkowo ma też wpływ na prędkościomierz, co z kolei stwarza konieczność przeprogramowania komputera.

 

Rzeźba bieżnika

Opony całoroczne mogą posiadać trzy różne rodzaje bieżnika: symetryczny, asymetryczny i kierunkowy. Ten pierwszy przekłada się na dłuższą żywotność kompletu. Opony z asymetrycznym bieżnikiem zapewniają z kolei lepszą przyczepność przy większych prędkościach. Największą zaletą bieżnika kierunkowego jest bardzo dobre odprowadzanie wody i zapobieganie powstawania zjawiska akwaplanacji.

 

Uwaga: bez względu na konstrukcję rowków na oponie, warto regularnie mierzyć grubość bieżnika. Dzięki temu zadbasz nie tylko o swój komfort w trakcie jazdy, ale też bezpieczeństwo.

 

Indeks nośności

Tuż obok rozmiaru można znaleźć oznaczenie dotyczące indeksu nośności, wyrażone najczęściej dwucyfrową liczbą, np. 85. Za nią kryje się dopuszczalne maksymalne obciążenie jednej opony. Zwykle producent dla ułatwienia podaje również, jaka masa kryje się za ustaloną wartością, np. 90 = 600 kg.
 

Indeks prędkości

Informuje o maksymalnej prędkości, z jaką można się poruszać pojazdem z danym kompletem opon bez ich przeciążania. Dzięki temu można dopasować ogumienie do osiągów auta. Oznacza się ją jedną literą, np. T, która oznacza możliwość bezpiecznej jazdy z prędkością do 190 km/h. Pamiętaj jednak, aby zawsze dostosować prędkość do aktualnie panujących warunków — szczególnie w trakcie jazdy samochodem zimą.

 

Data produkcji

Znajduje się w kodzie rozpoczynającym się od liter DOT. Cztery ostatnie cyfry oznaczają kolejno tydzień i rok produkcji, np. 1122 wskazuje, że opona została wyprodukowana w 11. tygodniu 2022 roku. To ważne, ponieważ ogumienie uznaje się za nowe tylko do trzech lat od daty produkcji — pod warunkiem, że opony były prawidłowo przechowywane.

 

Efektywność paliwowa i hamowania w trudnych warunkach

Te dwie cechy podzielono na pięć klas, od A do E (podobnie, jak w przypadku np. sprzętów elektronicznych). Im wyższa klasa, tym efektywność paliwowa (opór toczenia) będzie mniejszy, a droga hamowania na mokrej nawierzchni — krótsza.
 

Hałas i jazda po utracie ciśnienia

W trakcie jazdy toczące się opony generują hałas. Ogumienie może zostać przyporządkowane pod tym względem do jednej z trzech klas: A, B lub C. Opony klasy A są najcichsze, oferują więc najwyższy komfort jazdy.

Warto wiedzieć, że niektóre modele mają też wzmocnione boczne ściany i oferują jazdę po utracie ciśnienia. Taka właściwość może być oznaczona takimi skrótami, jak m.in. RFT, SSR czy ZP, w zależności od producenta. Trzeba jednak uważać, ponieważ w tym przypadku konieczne może być posiadanie specjalnej felgi.

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady