Podatek spalinowy w ramach KPO
Wprowadzenie podatku spalinowego w 2024 r. ma być jednym z warunków otrzymania środków na rozwój polskiej gospodarki w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Jego głównym założeniem jest przede wszystkim ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, a także zniechęcenie obywateli do kupowania i korzystania ze starych pojazdów z silnikami benzynowymi i diesla o wysokim stopniu emisji szkodliwych substancji.
Zapowiadany podatek spalinowy ma charakter jednorazowej opłaty, tak samo jak w przypadku obowiązku opłacenia PCC. Według projektu ustawy będzie obowiązywał od ostatniego kwartału 2024 roku i ma być pobierany przy rejestracji pojazdu. Jego wysokość zależy w dużej mierze od normy EURO danego pojazdu. Warto też podkreślić, że od 2026 roku kierowcy będą musieli płacić już cyklicznie, za każde kolejne 12 miesięcy.
Jakie samochody obejmie podatek spalinowy?
Celem podatku spalinowego są przede wszystkim pojazdy wiekowe, spełniające przestarzałe już normy emisji spalin, np. te 20-letnie i starsze. Niestety, opłata będzie dotyczyła właściciela każdego pojazdu spalinowego, w tym także nowszych samochodów.
Oczywiście w parze z podatkami często idą również ulgi lub zwolnienia. Co zrozumiałe, z opłaty mają być zwolnione m.in. pojazdy z zielonymi tablicami rejestracyjnymi, ale również wojskowe, zabytkowe czy te do celów specjalnych.
Normy emisji spalin EURO głównym czynnikiem przy ustalaniu stawki podatku
Przy określaniu norm emisji spalin EURO pod uwagę brane są różne czynniki. Mowa tu przede wszystkim o stopniu emisji dwutlenku węgla, tlenku węgla, węglowodorów, tlenków azotu, a także masie i liczbie cząstek stałych. W projekcie ustawy do każdej z norm EURO przyporządkowano określoną wartość, którą należy uwzględnić przy obliczaniu stawki opodatkowania (brak – 12, EURO 1 – 8, EURO 2 – 4, EURO 3 – 2, EURO 4 – 1, EURO 5 i więcej – 0.9).
Im dany pojazd jest bardziej przyjazny dla środowiska, tym ostateczna wartość opodatkowania będzie mniejsza. Niestety, właściciele wiekowych samochodów zapłacą znacznie więcej. Różnica między wartościami np. dla EURO 1 a EURO 4 wynosi aż 7, co ma duże przełożenie na końcową kwotę do zapłaty.
Ubezpieczenie OC/AC
W ten sposób obliczysz podatek spalinowy
Wartość podatku spalinowego ma być obliczana poprzez pomnożenie:
- pojemności silnika wyrażonej w litrach, do jednego miejsca po przecinku;
- wartości dla danej normy EURO (przypominamy: brak – 12, EURO 1 – 8, EURO 2 – 4, EURO 3 – 2, EURO 4 – 1, EURO 5 i więcej – 0.9);
- stawki bazowej w wysokości 500 zł.
Aby lepiej zrozumieć zasadę naliczania opłaty, posłużmy się prostym przykładem. Kierowca jest właścicielem ok. 20-letniego samochodu z nadwoziem typu hatchback, wyposażonego w silnik TDI o pojemności 1,9 l. Załóżmy, że pojazd charakteryzuje się normą emisji spalin na poziomie EURO 2. Obliczenia wyglądają następująco:
1,9 (pojemność silnika w l) x 4 (wartość dla normy EURO 2) x 500 (stawka bazowa) = 3 800 zł.
Jak widać na powyższym przykładzie, wartość podatku jest stosunkowo duża w przypadku tych starszych, a tym samym mniej ekologicznych pojazdów. Gdyby wcześniej wspomniane auto emitowało spaliny na poziomie normy EURO 4, wysokość opłaty wyniosłaby tylko 950 zł, czyli 2 850 zł mniej.
Warto jednak pamiętać, że powyższe zasady naliczania opodatkowania (w tym wartość stawki bazowej) nie są ostateczne. Mogą ulec znacznej zmianie. Czy z korzyścią dla kierowców? Okaże się to w niedalekiej przyszłości.
Krajowy Plan Odbudowy — nie tylko podatek spalinowy
Podatek od pojazdów z silnikami spalinowymi to tylko jedno z rozwiązań zapowiadanych przez rząd. Dodatkowo zmiany mają objąć m.in. wprowadzenie niskoemisyjnych autobusów, likwidację tzw. czarnych punktów czy budowę kolejnych obwodnic miast.
Sam Krajowy Plan odbudowy przewiduje w sumie realizację aż 50 reform i 54 inwestycji, podzielonych na sześć kluczowych obszarów rozwoju, takich jak m.in. transformacja cyfrowa (m.in. możliwość korzystania z tymczasowego prawa jazdy w serwisie mObywatel), odporność i konkurencyjność gospodarki czy właśnie zmniejszenie emisyjności i ograniczenie zanieczyszczenia powietrza w ramach komponentu „Zielonej, inteligentnej mobilności”.