Samochód

Umowa kupna-sprzedaży skutera, motocykla lub innego jednośladu – co powinna zawierać?

Umowa zakupu motocykla bądź innego jednośladu to dokument, na podstawie którego sprzedający zobowiązuje się przenieść prawo własności pojazdu na kupującego i wydać mu przedmiot umowy. Jednocześnie kupujący zobowiązuje się do odebrania pojazdu i zapłaty kwoty ujętej w umowie.

Jednoślad w lesie przed zakupem motocykla

Z artykułu dowiesz się:

  • Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży motocykla?
  • Sprzedaż motocykla – formalności i obowiązki po stronie sprzedającego
  • Kupno motocykla – obowiązki kupującego
  • Co po zakupie motocykla bez dokumentów?
  • Kupno motocykla – formalności związane z pojazdem zabytkowym
  • Umowa kupna-sprzedaży motocykla dla pojazdu z zagranicy
  • Kupno skutera – formalności to także zadbanie o nowe OC

Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży motocykla?

Zakup motocykla (po stronie kupującego) i jego sprzedaż (po stronie sprzedającego) powinny być udokumentowane – najlepiej za pomocą umowy. Taka umowa powinna zawierać najważniejsze informacje dotyczące stron transakcji oraz informacje dotyczące pojazdu. W umowie należy ująć:

  • miejsce i datę (opcjonalnie – razem z godziną) zawarcia umowy – data ma wpływ na termin rejestracji motocykla. Będzie także przydatna, gdy fotoradar zrobi zdjęcie sprzedawcy motocykla tuż przed jego zbyciem. Dzięki informacji na umowie nie będzie problemu z ustaleniem, kto powinien zapłacić mandat;
  • dane obu stron umowy – do najważniejszych danych należą adres zamieszkania, numer dowodu tożsamości, PESEL lub NIP (w przypadku sprzedaży motocykla przez firmę);
  • szczegółowy opis przedmiotu transakcji – powinny znaleźć informacje o marce i modelu pojazdu, roku produkcji, numerze podwozia, numerze rejestracyjnym, aktualnym przebiegu oraz kolorze;
  • cenę sprzedaży motocykla – musi być podana liczbowo i słownie;
  • dodatkowe dane motocykla – mogą one dotyczyć stanu technicznego oraz prawnego pojazdu, a także znaki szczególne jednośladu;
  • oświadczenie kupującego potwierdzające jego znajomość stanu technicznego motocykla – to oświadczenie może dotyczyć także znajomości stanu prawnego jednośladu;
  • datę przekazania motocykla kupującemu – może ona być inna niż data zawarcia umowy;
  • określenie, która ze stron poniesie koszty związane z zawarciem umowy – np. opłatę skarbową, ewentualne koszty notarialne (jeśli umowa jest sporządzana w formie aktu notarialnego) lub inne opłaty administracyjne;
  • czytelne podpisy – kupującego oraz sprzedającego.

Im więcej informacji znajdzie się w umowie kupna motoru, tym mniej potencjalnych problemów może wystąpić później.

Przeczytaj: Prawo jazdy na motocykl – co to za kategoria i ile może kosztować kurs na motor?

Sprzedaż motocykla – formalności i obowiązki po stronie sprzedającego

Jeśli chcesz sprzedać swój jednoślad, musisz pamiętać o kilku kluczowych formalnościach. 

  • Przekaż dokumenty kupującemu

Po podpisaniu umowy przekaż nowemu właścicielowi dowód rejestracyjny jednośladu oraz ubezpieczenie OC motocykla.

  • Zgłoś sprzedaż jednośladu

Jako sprzedający masz obowiązek zgłosić zbycie swojego pojazdu w wydziale komunikacji, w którym jest on zarejestrowany. Masz na to do 30 dni od podpisania umowy – jeśli tego nie zrobisz, może zostać nałożona na Ciebie kara w wysokości 250 zł. Wygodnym rozwiązaniem jest zgłoszenie sprzedaży przez Internet. Potrzebujesz do tego jedynie swój Profil Zaufany. Aby zgłosić sprzedaż motocykla, musisz mieć przy sobie dokument tożsamości oraz umowę kupna-sprzedaży podpisaną przez obie strony transakcji.

Sprzedaż pojazdu musisz także zgłosić w firmie, w której wykupiłeś polisę OC na jednoślad. Masz na to 14 dni od daty podpisania umowy kupna-sprzedaży motocykla. Najczęściej wystarczy jedynie wypełnić stosowny formularz dostępny na stronie ubezpieczyciela i przesłać kopię umowy kupna-sprzedaży.

  • Zapłać podatek dochodowy, jeśli występuje taka konieczność

Sprzedaż motocykla przed upływem 6 miesięcy od jego zakupu, w wyniku której zarobiłeś na przeprowadzeniu transakcji, wiąże się z koniecznością zapłaty podatku. Jego wysokość jest obliczana od zysku wygenerowanego na sprzedaży. Podatek od sprzedaży motocykla przed upływem 6 miesięcy należy zapłacić w trakcie rocznego zeznania podatkowego – musisz wykazać dochód ze sprzedaży pojazdu w odpowiedniej rubryce w formularzu PIT. 

Uwaga, termin 6 miesięcy od nabycia pojazdu jest liczony od ostatniego dnia miesiąca, a nie od konkretnego dnia zawarcia umowy. Jeśli więc sprzedałeś motocykl np. 15 marca, to 6 miesięcy minie z końcem września.

Ubezpieczenie OC dla motocykla 

Kupno motocykla – obowiązki kupującego

Zainteresował Cię motocykl, chcesz go kupić, ale zastanawiasz się, jakie formalności na Ciebie czekają? Jako kupujący, po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży motocykla musisz zadbać o kilka rzeczy.

  • Kupno używanego motocykla wymaga rozliczenia się z urzędem skarbowym

W terminie 14 dni od daty zakupu motocykla powinieneś złożyć w urzędzie skarbowym odpowiednim dla Twojego miejsca zamieszkania wypełniony formularz deklaracji od czynności cywilnoprawnych (PCC-3). Zgłoszenie kupna motocykla do urzędu skarbowego nie jest potrzebne, jeśli nabyłeś pojazd od firmy lub osoby prowadzącej działalność gospodarczą – w takim wypadku jesteś zwolniony z obowiązku podatkowego. Podatku nie zapłacisz także, gdy wartość pojazdu nie przekracza 1000 zł.

Przeczytaj: Jak zapłacić podatek PCC-3? Instrukcja krok po kroku

  • Przerejestruj jednoślad na siebie

Każdy kupiony pojazd musi być zarejestrowany na aktualnego właściciela w wydziale komunikacji odpowiednim dla Twojego miejsca zamieszkania. Jakie dokumenty i przedmioty powinieneś przygotować do rejestracji?

  • Dowód rejestracyjny motocykla,
  • tablice rejestracyjne,
  • ważne ubezpieczenie OC,
  • dowód nabycia pojazdu,
  • wypełniony wniosek o rejestrację motocykla,
  • dowód tożsamości,
  • dowód opłacenia podatku PCC-3 (jeśli wystąpiła taka konieczność).

Co po zakupie motocykla bez dokumentów? 

Trafiłeś na ogłoszenie z niską ceną, w którym ktoś prowadzi sprzedaż motocykla z zagranicy, a w opisie pojawia się informacja „pojazd bez prawa do rejestracji”? Pamiętaj – jeśli motocykl nigdy nie był zgłoszony do rejestracji lub został wcześniej wyrejestrowany, nie masz prawa zarejestrować go w polskim urzędzie. Jedynym przeznaczeniem takiego motocykla może być pozyskanie części zamiennych.

Przeczytaj: Czy można jeździć bez dowodu rejestracyjnego?

Kupno motocykla – formalności związane z pojazdem zabytkowym

Obecnie na rynku coraz większą popularność zyskują motocykle zabytkowe. Aby móc cieszyć się z jazdy takim jednośladem konieczne jest zarejestrowanie go w wydziale komunikacji. Niestety w wielu przypadkach pojawia się przeszkoda w postaci braku dokumentów. W takiej sytuacji powinieneś:

  • ustalić rzeczywistą wartość motocykla,
  • uzyskać pisemną opinię rzeczoznawcy motoryzacyjnego,
  • wpisać motocykl do rejestru zabytków u Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków,
  • ustalić własność pojazdu, posiłkując się oświadczeniem właściciela składanym pod rygorem odpowiedzialności karnej,
  • poddać motocykl badaniu technicznemu w stacji kontroli pojazdów.

Proces gromadzenia potrzebnych dokumentów może być bardzo czasochłonny. Gdy jednak spełnisz powyższe wymagania, możesz złożyć w wydziale komunikacji wszystkie materiały oraz oświadczenie o byciu właścicielem motocykla. Po zarejestrowaniu jako pojazd zabytkowy, Twój jednoślad otrzyma żółte tablice oraz dowód rejestracyjny.

Przeczytaj: Jak ubezpieczyć zabytkowy samochód?

Umowa kupna-sprzedaży motocykla dla pojazdu z zagranicy

Umowa kupna-sprzedaży motocykla nabytego za granicą musi być dwujęzyczna lub przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego. Dokument powinien być sporządzony w języku urzędowym obowiązującym w kraju sprzedaży oraz w języku polskim.

Aby zarejestrować jednoślad z zagranicy, nie wystarczy sama umowa kupna-sprzedaży motocykla. Jako kupujący musisz przygotować określone dokumenty:

  • wniosek o rejestrację,
  • dowód własności jednośladu,
  • dowód rejestracyjny (z kraju UE) lub inny dokument stwierdzający rejestrację pojazdu za granicą wydany przez odpowiedni organ (dla krajów spoza Unii),
  • tablicę rejestracyjną lub oświadczenie o wydanie tablic,
  • świadectwo zgodności z WE (dokument potwierdzający zgodność z dyrektywami Unii),
  • dowód odprawy celnej przewozowej (dla państw spoza UE)
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeśli jest wymagane),
  • potwierdzenie wniesienia opłat

Ubezpiecz swój motocykl 

Kupno skutera – formalności to także zadbanie o nowe OC

Każdy pojazd poruszający się po drodze musi mieć ważne ubezpieczenie OC – dotyczy to także skuterów i wszystkich innych jednośladów z napędem silnikowym. Jeśli kupujesz skuter z drugiej ręki, prawdopodobnie będzie on miał OC od poprzedniego właściciela. Możesz z niego korzystać do końca obowiązywania polisy, jednak pamiętaj, że w takiej sytuacji ubezpieczenie OC nie przedłuży się automatycznie. Dlatego, gdy będzie się zbliżać termin końca ochrony ubezpieczeniowej, koniecznie wykup nowe OC na jednoślad.

Pamiętaj, że zarejestrowany w Polsce pojazd, który nie jest zabytkiem, musi zachować ciągłość ubezpieczenia. Nie możesz więc wykupić czasowej polisy, np. tylko na sezon letni. Twój motocykl musi mieć ważne OC także zimą. Za lukę w ciągłości ubezpieczenia otrzymasz karę nałożoną przez UFG.

Przeczytaj: Kara za brak OC motocykla – ile wynosi i co zrobić, aby nie została nałożona?

 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady