Samochód

Jak korzystać z systemu ABS (Systemu Zapobiegania Blokowaniu Kół) w samochodzie?

ABS zwiększa bezpieczeństwo w trakcie hamowania awaryjnego. Działa jednak dość specyficznie i może dezorientować niektórych kierowców. Dlatego też warto wiedzieć, jak prawidłowo i bezpiecznie go używać.

ABS

Co to jest system ABS i jak działa?

ABS to elektroniczny system zapobiegający blokowaniu się kół w trakcie hamowania. Ogólna zasada działania tego układu polega na stałym monitorowaniu prędkości obrotowej każdej opony. Jeśli koło po naciśnięciu pedału hamulca zacznie się blokować, układ wyłącza na nie napęd. W konsekwencji kierowca ma większą kontrolę nad autem; zmniejsza się też ryzyko poślizgu.

ABS w swojej podstawowej formie jest jednym z najważniejszych elementów czynnego systemu bezpieczeństwa samochodu. Warto jednak zaznaczyć, że układ zapobiegania blokady kół może też być wyposażony w dodatkowe usprawnienia, takie jak np. kontrola trakcji, stabilizacji pojazdu (ESP) czy elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD).

System ABS od dłuższego czasu jest obowiązkowym wyposażeniem dla każdego nowego samochodu, które trafia na europejski rynek. Posiada je także wiele starszych i używanych modeli. To, czy dane auto zostało wyposażone w ABS, możesz zweryfikować np. przy użyciu instrukcji obsługi lub dokładnej informacji o pojeździe (np. na podstawie numeru VIN). System Zapobiegania Blokowaniu Kół jest też wyczuwalny w trakcie jazdy (kierowca może wyczuć lekkie pulsowanie pedału hamulca po jego naciśnięciu).

 

Jak jeździć i hamować samochodem z ABS?

W trakcie hamowania awaryjnego często mówi się o tzw. hamowaniu pulsacyjnym. W przypadku pojazdów z ABS system wykonuje je automatycznie za kierowcę. Jeśli dojdzie do potrzeby szybkiego wyhamowania, należy wcisnąć hamulec do oporu i trzymać go do momentu całkowitego zatrzymania się pojazdu. Co więcej, w samochodach z manualną skrzynią biegów zalecane jest także wciśnięcie pedału sprzęgła, ponieważ przerwanie połączenia między silnikiem a napędem poprawia działanie układu. Na szczęście nie trzeba koniecznie tego robić — dla wielu kierowców wiązałoby się to ze zmianą wyrobionego nawyku używania w sytuacjach awaryjnych samego pedału hamulca.

W przypadku samochodów z ABS warto także pamiętać, aby w miarę możliwości unikać dziur i wybojów. Nagłe aktywowanie hamulca i najechanie na dużą nierówność na drodze sprawia, że układ może zadziałać za mocno. Co ważne, ABS umożliwia korektę toru jazdy i skręcanie nawet przy mocno wciśniętym pedale. Jeśli jednak nie jest to konieczne, nie musisz obawiać się, że wpadniesz w poślizg — delikatne myszkowanie samochodu jest normalnym zjawiskiem.

Aktywacja ABS wiąże się także z wyczuwalnym pulsowaniem pedału hamulca i niekiedy też wrażeniem utraty kontroli nad pojazdem lub uczuciem, że hamowanie jest zbyt słabe. Warto więc przed jazdą przyzwyczaić się do tego efektu, aby w razie sytuacji awaryjnej nie odczuwać nadmiernego stresu, który negatywnie wpływa na umiejętności kierowcy. Należy też wspomnieć, że ABS może wydłużać drogę hamowania na luźnych nawierzchniach (np. śniegu) dlatego bardzo ważne jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
 

Jak dbać o system ABS?

Aby System Zapobiegania Blokowaniu Kół mógł spełniać swoje zadanie, musisz pamiętać przede wszystkim o tym, aby układ hamulcowy był sprawny. Mowa tutaj nie tylko o regularnej wymianie klocków hamulcowych i tarcz, ale także kontroli płynu hamulcowego. Równie ważna jest szczelność układu, ponieważ aktywacja ABS wiąże się z dużymi skokami ciśnienia.

Na działanie systemu ma też wpływ stan zawieszenia, a w szczególności amortyzatory. Zużyte części mogą zakłócać jego pracę. Oczywiście trzeba też zwracać uwagę na ewentualne awarie czujnika — jeśli do niej dojdzie, na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka ABS, ASR lub ESP. Należy wtedy odwiedzić mechanika, który dokona diagnozy i usunie przyczynę usterki.
 

Jak oceniasz artykuł?
Ładowanie...
Kup online polisę OC/AC
PLs
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.
Minimalna liczba znaków to 4.
Numer rejestracyjny jest błędny. Sprawdź numer rejestracyjny w dowodzie rejestracyjnym (pkt. A).
To pole jest wymagane. Uzupełnij je.

Polecane porady

Zobacz wszystkie porady