Wymiana klocków hamulcowych — jak często?
Klocki hamulcowe są ważnym elementem układu hamowania w samochodzie — mają kluczowe znaczenie dla skuteczności jego działania. Trzeba je regularnie wymieniać, ponieważ okładzina stykająca się z powierzchnią tarcz jest stworzona z materiału, który stopniowo się ściera.
Choć przyjmuje się, że należy założyć nowe klocki co każde przejechane 30 tys. km, szybkość ich zużycia zależy też m.in. od stylu prowadzenia pojazdu (ekonomiczna jazda pozwala wydłużyć ich żywotność), stanu tarcz i całego układu hamulcowego, gabarytów pojazdu czy nawet warunków pogodowych.
Warto też zaznaczyć, że z reguły klocki hamulcowe z przodu zużywają się szybciej — na drodze hamowania większość masy pojazdu przenosi się na przednią oś. Nadal trzeba jednak pamiętać o regularnej kontroli takich części także z tyłu. Wbrew pozorom sprawdzenie stopnia ich zużycia lub uszkodzenia jest bardzo łatwe.
Sposoby na sprawdzenie stanu klocków hamulcowych
Stopień zużycia klocków hamulcowych lub ich uszkodzenie możesz zweryfikować już w trakcie jazdy. W przypadku niektórych nowych modeli aut, o konieczności wymiany informuje specjalna kontrolka na desce rozdzielczej (za wykrycie wytartej okładziny odpowiada elektroniczny czujnik).
Producenci instalują też w klockach hamulcowych niewielkie blaszki. Kiedy okładzina jest już zbyt cienka, zaczynają piszczeć. Trzeba jednak wiedzieć, że klocki mogą „odzywać się” okazjonalnie, np. podczas jazdy w trudnych warunkach zimowych, co niekoniecznie świadczy o tym, że przyszedł czas na ich wymianę. Inne objawy zużycia okładzin to m.in. pogorszenie się siły hamowania, ściąganie na boki podczas wciskania pedału hamulca czy wibracje na kierownicy.
Kontrolne sprawdzenie stanu klocków możesz przeprowadzić np. w momencie wymiany opon z zimowych na letnie lub odwrotnie. Na powierzchni nowych okładzin znajduje się rowek, który wskazuje stopień ich zużycia. Jego brak oznacza, że należy niezwłocznie założyć nowe klocki. O uszkodzeniu tych elementów świadczą z kolei m.in. pęknięcia, nadpalenia na powierzchni okładziny, nierównomierne zużycie czy deformacja płytki nośnej.
Ile kosztują klocki hamulcowe do samochodu?
Klocki hamulcowe są stosunkowo tanie — opakowanie na jedną oś (cztery klocki) kupisz już za kilkadziesiąt złotych. Oczywiście takie części mogą być też dużo droższe i kosztować kilka razy więcej. Najdroższe będą przede wszystkim oryginalne klocki, dlatego warto skorzystać z tańszych zamienników. Na cenę ma wpływ także materiał, z którego wykonano okładziny i wynikające z tego dodatkowe właściwości (np. skuteczniejsze hamowanie w mokrych warunkach, brak pylenia).
Przed zakupem sprawdź koniecznie, czy dany komplet będzie pasował do danego modelu samochodu. W tym celu warto sięgnąć po dowód rejestracyjny lub kartę pojazdu i odczytać dokładne informacje dotyczące auta, takie jak np. rok produkcji, pojemność silnika czy moc.
Samodzielna wymiana klocków hamulcowych
Choć założenie nowych klocków hamulcowych nie jest tak proste, jak np. wymiana wycieraczek, to przy odrobinie wprawy można zrobić to samodzielnie. Przed przystąpieniem do prac najlepiej będzie sprawdzić w sieci porady dotyczące danego modelu auta (znacznie ułatwi to cały proces). Potrzebne będą także narzędzia, gdzie oprócz podstawowego kompletu kluczy należy posiadać:
- przyrząd do cofania tłoczków – w praktyce da się je wcisnąć bez specjalnego narzędzia. W takim wypadku istnieje jednak ryzyko uszkodzenia elementów mechanizmu i nierównej pracy okładzin po założeniu klocków;
- zmywacz do hamulców – konieczny do usunięcia brudu, odtłuszczenia i dokładnego oczyszczenia elementów mechanizmu;
- smar syntetyczny;
- strzykawkę;
- papier ścierny i szczotkę drucianą;
- lewarek;
- drewniane klocki lub kliny.
Na samym początku musisz przygotować samochód do serwisowania, czyli podłożyć pod koła kliny, aby auto nie zaczęło się toczyć. Po poluzowaniu śrub mocujących wybrane koło trzeba podnieść pojazd przy użyciu lewarka. Kiedy już ściągniesz koło:
- Zostaw kluczyk w stacyjce i odkręć korek w zbiorniku płynu hamulcowego.
- Odepnij elektroniczny czujnik zużycia klocków (jeśli samochód je posiada).
- Zdejmij pręt zabezpieczający zacisk.
- Cofnij delikatnie tłoczek (umożliwi to zdjęcie klocków).
- Zdemontuj zaciski hamulcowe i odkręć prowadniki.
- Wyjmij stare klocki.
- Wyczyść jarzma i prowadnice papierem ściernym i szczotką drucianą. Oczyść prowadniki zmywaczem do hamulców.
- Nasmaruj tłoczek smarem przy użyciu strzykawki (unieś gumkę tłoczka i zaaplikuj go w to miejsce).
- Cofnij całkowicie tłoczek za pomocą specjalnego narzędzia.
- Załóż nowe klocki — jeden w zacisku, a drugi w jarzmie.
- Zamontuj zacisk i podłącz elektryczny czujnik.
- Załóż zawleczkę zabezpieczającą zacisk.
- Oczyść tarczę zmywaczem do hamulców i przykręć koło.
- Powtórz cały proces po drugiej stronie osi.
Po założeniu klocków pamiętaj o opuszczeniu auta i dokładnym dokręceniu śrub mocujących koła. Nie zapomnij też o zakręceniu korka w zbiorniczku płynu hamulcowego. Jeśli uważasz, że samodzielna wymiana klocków jest zbyt trudna, możesz wziąć do pomocy bardziej doświadczoną osobę lub skorzystać z usług profesjonalnego mechanika.